De perikelen van een journalist

Plaats reactie
Juuth
Actief forumlid
Contacteer:

De perikelen van een journalist

Bericht door Juuth » 06 apr 2019, 12:07

Zoals sommigen van het oude forum misschien nog wel herinneren, werkte ik voorheen als vrijwillig persfotograaf cq. verslaggeefster bij een lokaal persbureau. In april 2018 kregen we als team te horen dat het ging stoppen vanaf 1 mei. Super jammer! Maar dat bracht wel de kans om een doorstart te maken met nieuwe mensen en zo gezegd zo gedaan.

In drie dagen tijd heb ik een website in elkaar gebouwd en kon het nieuwe team van vrijwilligers aan de slag. Wie er een bestuursfunctie zou krijgen en hoe we te werk gingen vanaf dit moment, wisten we allemaal nog niet. Eerst de boel op poten zetten en de rest dat komt wel, dachten we. Ik moest eerst nog een week naar Engeland voor de Witbuikegels, dus ze zouden het eerst even zonder mij moeten doen. Toen ik terug kwam, was de halve website al aangepast en verbeterd door onze 2e IT-er en waren er al zo'n 50 nieuwsberichten geplaatst. Zowel op de oude nieuwssite als op onze eigen nieuwe! Zodat , mochten we het online gooien, het geen lege website zou zijn.

Na de eerste week aanmodderen, hebben we gelijk een vergadering ingepland, bij één van ons thuis, om te bespreken hoe de website nog moest veranderen, welke stappen er gezet moeten worden om er weer een volwaardig persbureau van te maken enzovoorts. In een tweede vergadering die enkele dagen daar op volgde, werd besproken wie het bestuur zou gaan vormen van het persbureau. Voorzitter wilde ik niet zijn, ondanks dat ik de website geheel op poten had gezet en het meeste had aangedragen aan ideeën. Dus penningmeester werd de officiële benaming voor mij, mijn vriend werd voorzitter en een buurman verderop in de straat meldde zich als secretaris. Boekje rond dus! Maar hoe dan met de notaris, want die zijn normaal hartstikke duur!

Na een halve middag heen en weer bellen, hadden we al vrij snel een flexibele notaris gevonden, die het hele opstellen van de statuten en het registreren bij de KvK bijna voor nop wilde doen. In ruil voor een banner op de website voor een jaar, wat normaal gesproken zo'n €3000 zou kosten, alles bij elkaar. Ver boven wat zij normaal vragen voor de hele mikmak, maar als beginnende website ga je akkoord, toch? En zodoende stonden we dan vanaf 25 april 2018 officiëel ingeschreven bij de KvK. Grappig, want op die datum, waren mijn vriend en ik dus ook nog eens 5 jaar verloofd! Extra gebak dus..

........ To be continued.... ;-)

Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

Re: De perikelen van een journalist

Bericht door Sandy » 06 apr 2019, 17:55

Leuk om te lezen Juuth! Gaaf dat jullie gewoon verder zijn gegaan, ik ben benieuwd naar je volgende verhaal..!

Juuth
Actief forumlid
Contacteer:

Bericht door Juuth » 08 apr 2019, 18:20

Dankje Sandy :D Het is best een langdurig verhaal, er gebeurd nog wel eens wat namelijk in zo'n relatief kleine stad :P

Deel 2...

Na het regelen van de KvK en de website, moest er natuurlijk nog veel meer worden gedaan. De social media mochten we niet zonder slag of stoot overnemen en daar waren we wel voor een groot deel van afhankelijk! Gelukkig hadden we nog redelijk contact met één van de oude bestuursleden en hebben we na wikken en wegen toch de hele lijst met social media en dergelijke mee mogen nemen en de oude website, die werd niet verkocht en dat is hij tot de dag van vandaag nog niet. Toch een klein pluspuntje.

Uiteindelijk drie vergaderingen en nog veel meer gesprekken via onze redactiechat op Facebook, draaide op 1 mei onze website helemaal top en werd de oude website offline gehaald. Een spannende tijd, want met 7 mensen een volledig persbureau runnen is zo makkelijk nog niet! Bovendien hadden alle instanties lucht gekregen van het stoppen van de oude website en dus moesten we iedereen opnieuw benaderen over de doorstart en eventuele samenwerkingen. En dat moest vrij snel geregeld, want het eerste grote festival zou al eind mei gepland staan.

Het plaatselijke theater en het poppodium waren gelukkig erg blij dat wij toch een doorstart maakten en wilden dan ook graag op oude voet verder met de samenwerking zoals die eerst ook al stond. Heerlijk, want dat betekend toch minimaal 2 keer per maand theater of een concert om foto's te mogen maken en te verslaan. Persoonlijk, toch mijn favoriete aspect van een persbureau. De bioscoop was helaas een iets lastiger verhaal. In de oude formatie liep het moviepanel, een groep mensen die eens per week een film recenseerde, niet lekker en de eigenaar van de bioscoop wilde dan ook niet op oude voet verder. Dat vergde toch even een vergadering om nieuwe afspraken te maken en een proefperiode. Van eens per week, naar eens per 2 weken en van 12 mensen naar 8 waarvan twee invallers was best een ingrijpende verandering en erg jammer voor ons. Maar na de invoering van een tweewekelijkse prijsvraag hielp het ons ook wel weer met bezoekers op de website krijgen en zo is het toch voor beide partijen erg fijn om te behouden! De organisatie achter een aantal lokale festivals was overigens érg blij met ons. Dat waren ze al in de oude formatie, maar met de nieuwe formatie hadden we toch al aardig wat bekijks getrokken en dat is natuurlijk goed voor de publiciteit voor een festival om juist dan de voorverkoop van de kaarten aan te kondigen. Hun festival, Muziekweekend Pesse, wordt altijd groot uitgemeten bij ons op de website, omdat het veel jongeren trekt en ook veel bekijks trekt van ouders die de boel een beetje in de gaten willen houden.

Natuurlijk hoort er naast cultuur en festival ook ander nieuws binnen te komen op de website van een persbureau en dus werden ook álle lokale sportverenigingen, kunstgallerijen, winkelverenigingen en omliggende en kleinschalige dorpswebsites benaderd over de voortzetting van ons persbureau. Binnen een maand hadden we alle oude samenwerkingen weer opgepakt en sommigen met veel betere afspraken!

Maar je hebt natuurlijk ook de tegenhangers. De mensen die de oude website toch mooier vonden, mensen die liever maar één persbureau in de omgeving hebben en daarom bij een betaald lidmaatschap blijven van een ander persbureau. Een heleboel is afhankelijk van je omgeving en dat maakt het als persbureau best moeilijk. Als je te laat bent met je nieuws of je komt er bij organisaties niet tussen, dan raak je veel lezers kwijt. In de eerste twee weken verloren we ongeveer 500 tot 700 likes op Facebook en een hele hoop bezoekers op de website in vergelijking met de oude website. En dat baart natuurlijk zorgen, want als de pagina slechts 7000 likes had en slechts 44.000 bezoekers per maand dan hou je nog weinig over lijkt het.

Vernieuwing, het blijft toch altijd afwachten of het werkt..

.... To be continued ;-)

Juuth
Actief forumlid
Contacteer:

Bericht door Juuth » 15 apr 2019, 12:50

Deel 3: de eerste maanden als vereniging

De eerste maanden als vereniging waren vooral erg spannend of het allemaal ging werken. Het oude persbureau was een vereniging zonder leden en had het er al zwaar mee, dus laat staan een vereniging met leden waarbij ok rekening gehouden moet worden met onkostenvergoedingen, personeelskosten, nieuwe bedrijfskleding, nieuwe kantoorspullen enzovoorts. Als je nog nooit een bedrijf hebt geleid, is dat allemaal onbekend terrein en dat maakt het heel spannend. Zeker omdat we dus al wat bereik kwijt waren via facebook en op de website!

Gelukkig waren er een aantal mensen die ons een warm hart toedroegen, omdat ze weten hoeveel lokaal nieuws ons aan het hart gaat. En wanneer je dat uitdraagt elke keer dat je op pad gaat, dan krijg je vanzelf mensen om je heen met dezelfde warmte die je graag een handje helpen. Eén van onze vrijwilligers, iemand die ook professioneel 112-meldingen oppikt voor een ander nieuwsmedium, heeft ons flink geholpen en geadviseerd om de eerste stappen goed te zetten. Een oud bestuurslid van járen geleden, droeg ons ook een warm hart toe en heeft ons vooral op de achtergrond geholpen met het opzetten van de administratie en de eerste richtingsbesluiten om te bepalen wat voor nieuwsmedium we wilden worden. Dat is en belangrijke keuze, omdat je daarmee ook naar de buitenwereld laat zien hoe je het bedrijf wilt leiden. De andere vrijwilligers hielpen ook met discussiëren en het plaatsen van de berichten op de website zodat wij dat niet hoefden te doen. Een absoluut topteam, al zeg ik het zelf!

Over de maanden hebben we elkaar als team goed leren kennen, weten we wat elkaars sterke punten zijn en minder sterke punten zijn. Als penningmeester ben ik goed met geld en cijfers, maar de administratie bijhouden moet ik we echt wel naar zetten. Mijn vriend is als voorzitter iemand die weet wat er gedaan moet worden, maar hij vindt het lastig om echt de leiding te geven en mag nog wel wat meer zelfvertrouwen krijgen. De secretaris (buurman verderop uit de straat) is niet goed in gepland werken, maar heeft altijd wel sterke punten om over na te denken en is ook wel iemand die erg creatief is met oplossingen vinden. Dus samen vormen we een heel goed en hecht team waar de rest van de redactie ook blij mee is (gelukkig!)

In de zomer hebben we nog een barbeque gehad met de redactie en het moviepanel samen. Gezien het moviepanel niet geregistreerd staat als leden, gebeurd dat niet zo gek vaak. Maar om het eerste kwartaal te vieren leek het ons wel een goed idee, om ook die twee team elkaar te laten ontmoeten. Later bij een vergadering hebben we een redactielid even extra in het zonnetje gezet voor zijn enorme inzet (degene die ook de 112-meldingen doet) en tijdens dezelfde vergadering is besloten dat ik maar een nieuwe werklaptop moest hebben. En dat we een videocamera moesten hebben. Dus kort maar krachtig: de laptop is gekocht en de videocamera ligt in huis, op afbetaling want zelfs 2ehands kosten ze gerust nog genoeg om dat niet in één keer te kunnen betalen als pasgestarte vereniging. Maar toch.. dat je zulke dure besluiten kunt maken in het eerste halve jaar van een vereniging, dan ben je toch best goed bezig? Toch? ..... :P

...... To be continued ;-)

Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Sandy » 15 apr 2019, 13:02

Zo, goed bezig zeg! Jullie hebben al onwijs veel en goed werk verricht, ik denk dat het helemaal goed gaat komen. Ook met het social media bereik. Dat zal misschien wat tijd nodig hebben maar als mensen gaan inzien hoe goed jullie eigenlijk zijn komen ze vanzelf weer terug. Succes!

Juuth
Actief forumlid
Contacteer:

Bericht door Juuth » 07 mei 2019, 13:36

Thanks! :) Dit zijn verhalen van nu dus ongeveer een jaar terug, haha. Ik probeer een beetje in sneltreinvaart er doorheen te komen zodat ik in vervolg gewoon alle huidige dingen kan posten, haha. Maar een beetje geschiedenis over hoe het allemaal begon is wel handig, omdat veel mensen geen idee hebben hoe zoiets in zijn werk gaat :)

Zal aankomende week nog even een nieuw deel plaatsen, beetje druk momenteel :P

Plaats reactie