Tips voor het schrijven van recensies

Admin
Site Admin
Contacteer:

Tips voor het schrijven van recensies

Bericht door Admin » 19 mar 2019, 13:20

Leuk dat je recensies wilt gaan schrijven op dit forum. Recenseren is leuk om te doen en je helpt er andere mensen ook nog eens mee. Ga maar eens voor jezelf na hoevaak je al niet op google hebt gezocht naar product recensies. Voordat je aan de slag gaat heb ik enkele tips voor je, hopelijk dragen ze bij aan een leuke recensie. Enjoy reading!

Tip 1: zorg voor nette recensies.
Tja, dat klinkt eigenlijk heel logisch, toch? Dat zou je denken, maar toch zie ik nog met enige regelmaat tenenkrommend slechte recensies langskomen op het wereldwijde web. Daarom een paar tips:

Let op je spelling en grammatica. Uiteraard, elke recensent maakt wel eens een keer een tiepvout, maar wanneer je recensie helemaal vol met spelfouten zit, of wanneer een recensie echt niet lekker wegleest, raak je je bezoekers kwijt. En met een beetje pech loop je ook mooie samenwerkingen mis: bedrijven letten op spelling. Maak daarom eventueel gebruik van een spellingscontrole functie voordat je je recensie publiceert.

Zorg voor nette foto’s. Je hoeft geen professionele fotograaf te zijn, maar foto’s die vooral uit pixels bestaan of die onderbelicht zijn, maken je recensie absoluut niet aantrekkelijk. Een bedrijf ziet ook veel liever nette foto's in je recensie terug.

Let op de auteursrechten. Wanneer je een foto van het internet gebruikt, kan het zijn dat er auteursrechten op zitten. Je mag een foto dan alleen overnemen als je toestemming van de eigenaar hebt. Soms is een bron echter niet te achterhalen. Bijvoorbeeld van veel foto’s die je op Weheartit vindt. In dat geval link ik de foto naar de directe bron, dus naar de pagina op Weheartit zelf. In andere gevallen zet ik altijd een link naar de bron onderaan mijn blogartikel. Auteursrechten gelden ook op teksten. Een blogartikel overnemen van een andere blog, of tekst overnemen uit een boek, dat mag niet zonder toestemming en wordt ook niet gewaardeerd. Sterker nog: het kan je echt torenhoge boetes opleveren! Schrijf daarom ALTIJD je eigen teksten, en mocht je iets willen overnemen van een andere website, neem dan eerst even contact op met de eigenaar.

Tip 2: zorg voor goede samenwerkingen.
Wanneer je de kans krijgt om in samenwerking met een bedrijf een recensie te schrijven wil ik je op het hart drukken om zorgvuldig met de samenwerking om te gaan. Wanneer jij en bedrijf x afspreken om 3 weken na ontvangst van het artikel een recensie te publiceren, moet je er dus geen 6 weken mee wachten. Dat wekt, volledig terecht, irritatie op. Zorg dus voor een goede samenwerking. De kans is dan ook veel groter dat een bedrijf je later nog eens voor een samenwerking zal vragen.

Tip 3: Let op je taalgebruik.
Kijk, het kan altijd eens een keer gebeuren dat je niet tevreden bent over een bepaald artikel. Het papier van het kleurboek is erg dun, die ene gadget is zijn geld niet waard of het product is zo fragiel dat het al bijna uit elkaar valt als je er naar kijkt. Je kunt er dan voor kiezen om in je recensie te zetten dat het kleurboek shitkwaliteit is, of dat die hoofdtelefoon teringduur is, maar daar wordt niemand vrolijk van: jouw lezers niet, maar bedrijven ook niet. Let daarom altijd goed op je taalgebruik en probeer de mindere kanten van een product op nette wijze te beschrijven. Het is echt niet erg om de minpunten aan te geven (daar is het een recensie voor..!) maar doe dit wel met tact.

Tip 4. Eerlijk duurt het langst.
Zoals ik net al zei, het is goed om minpunten te benoemen. Net zoals het goed is om de pluspunten te benoemen. Dat boek heeft een erg mooie kaft, het mag gerust worden gezegd. Maar: blijf altijd eerlijk. Soms wil een bedrijf graag dat je vooral de positieve punten flink benadrukt. Je moet mega positief zijn. Wanneer jij gaat verkondigen dat een kleurboek dik papier heeft, maar het in werkelijkheid juist erg dun papier heeft, dan bedrieg je de lezer. En daar komen ze vanzelf achter, als zij het product kopen. Wees dus altijd eerlijk en laat je niet door een bedrijf aanpraten dat je alleen maar positieve dingen mag zeggen. Eerlijk duurt het langst.

Tot slot: wij van WC-eend adviseren WC-eend. Het is uiteraard niet toegestaan om recensies van je eigen spullen te publiceren. Mocht je een webshop o.i.d hebben en wil je graag een recensie van jouw spul? Vraag dan een ander om een eerlijke recensie te schrijven en stuur een item naar hem of haar op. Gewoon zoals het hoort.

Mocht ik vernemen dat er valse recensies worden geplaatst of dat recensenten onder druk worden gezet om enkel positief te schrijven, dan wordt deze recensie direct verwijderd. De webshop/het bedrijf in kwestie komt dan op een publieke zwarte lijst te staan die voor íedereen te lezen is. Just saying.

Plaats reactie