Tips voor het schrijven van goede blogs

Admin
Site Admin
Contacteer:

Tips voor het schrijven van goede blogs

Bericht door Admin » 19 mar 2019, 13:16

Omdat het schrijven van blogs soms nog wat lastiger is dan je zou denken, heb ik enkele jaren terug een handig artikel op het toenmalige Passion 2 Create blog geschreven. Ik heb de tekst aangepast naar de standaarden voor dit forum. Wil jij hier blogs gaan schrijven? Neem onderstaande tips dan eens rustig door, hopelijk helpt het je wat op weg in de wondere wereld van het bloggen.

Tip 1: bepaal je doel.
Je hebt zojuist bedacht dat je wilt gaan bloggen, Leuk! Maar bepaal nu eerst voor jezelf, wat voor blogartikelen je wilt gaan schrijven. Het is goed om van tevoren vast te stellen waarover je wilt gaan bloggen. Zo kun je voor jezelf een beetje bekijken waar je interesses liggen. Op die manier blijft het bloggen voor jou ook langer leuk.

Tip 2: zorg voor goede blogartikelen.
Het lijkt misschien heel simpel, dat bloggen: een paar regeltjes tekst, wat foto’s erbij knallen en klaar is kees. Helaas, zo werkt het dan weer niet. Het is juist de kunst om je lezers te boeien, om er voor te zorgen dat ze jouw artikelen leuk en interessant vinden. Anders komen je bezoekers niet meer terug. Daarom hier wat tips voor een goed blogartikel:

Let op je spelling en grammatica. Uiteraard, elke blogger maakt wel eens een keer een tiepvout, maar wanneer een blogartikel helemaal vol met spelfouten zit, of wanneer een blogartikel echt niet lekker wegleest, raak je je bezoekers kwijt. Maak eventueel gebruik van een spellingscontrole functie.

Zorg voor nette foto’s. Je hoeft geen professionele fotograaf te zijn, maar foto’s die vooral uit pixels bestaan of die onderbelicht zijn, maken je blogartikel niet erg aantrekkelijk.

Wees origineel. Kies een onderwerp dat je niet overal tegenkomt. Wanneer ik op Bloglovin’ kijk en zie dat tegen het einde van de maand 12 keer dezelfde Glossybox review is gemaakt, haak ik meteen af. Vooral beautybloggers moeten hier heel goed op letten. Een leuke uitdaging, aangezien beautyblogs momenteel als paddestoelen uit de grond schieten. Hoe vaak ik al niet hetzelfde make-up product in allerlei reviews ben tegengekomen…

Let op de auteursrechten. Wanneer je een foto van het internet gebruikt, kan het zijn dat er auteursrechten op zitten. Je mag een foto dan alleen overnemen als je toestemming van de eigenaar hebt. Soms is een bron echter niet te achterhalen. Bijvoorbeeld van veel foto’s die je op Weheartit vindt. In dat geval link ik de foto naar de directe bron, dus naar de pagina op Weheartit zelf. In andere gevallen zet ik altijd een link naar de bron onderaan mijn blogartikel. Auteursrechten gelden ook op teksten. Een blogartikel overnemen van een andere blog, of tekst overnemen uit een boek, dat mag niet zonder toestemming en wordt ook niet gewaardeerd. Sterker nog: het kan je echt torenhoge boetes opleveren! Schrijf daarom ALTIJD je eigen teksten, en mocht je iets willen overnemen van een andere website, neem dan eerst even contact op met de eigenaar.

Tip 3: zorg ervoor dat je bekendheid krijgt.
Het is voor ons bloggers ontzettend leuk om te zien dat onze artikelen met plezier worden gelezen. Het is voor een blogger dan ook leuk als zijn of haar blogartikel goed gevonden (en dus gelezen) wordt. Dit kan op diverse manieren.

Social media. Maak gebruik van Facebook, zorg voor een Twitter account, en begin met het aanleggen van een online netwerk. Zorg er voor dat je mede social media gebruikers je zien, zorg er voor dat ze nieuwsgierig worden naar jouw blog. Plaats regelmatig linkjes naar jouw blogartikelen op Twitter en Facebook.

Reageer ook op andermans blogartikelen. Reacties worden altijd zeer gewaardeerd. Maar, wees wel netjes: plaats niet alleen reacties als ‘leuk’ of ‘yay eerste!’ en ga andermans blog ook niet volspammen met berichten als ‘kom ook effe mijn blogartikelen lezen!’ Oprecht interesse tonen in andermans blogartikelen wordt des te meer gewaardeerd.

Verspreid reclame. Je kunt dit doen door je blogartikelen op forums andere te vermelden, of door er voor te zorgen dat jouw blog in een tijdschrift, of op een andere grote blog wordt vermeld.

Plaats reactie