Bordspellen

Plaats reactie
Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bordspellen

Bericht door Sandy » 31 mar 2019, 16:41

Ik ben benieuwd of hier fanatieke bordspelspelers zijn. Zelf heb ik wel een paar spellen maar momenteel geen maatjes om mee te spelen. Wel vind ik het altijd leuk om te lezen welke bordspellen andere mensen spelen. Welk spel is nou echt een aanrader? En heb je wel eens bordspellen gehad die flink tegenvielen?

Begin 2018 heb ik enkele bordspellen gehad om te recenseren. En hoewel ik het op het begin best even lastig vond, bleek Ticket To Ride wel een heel leuk spel te zijn. Heeft één van jullie het wel eens gespeeld?

ticket-to-ride-europe-rvg-media.jpg

Annelieke
Nieuw forumlid

Re: Bordspellen

Bericht door Annelieke » 31 mar 2019, 18:27

Ik vind het kolonisten van catan kaartspel echt geweldig.

karinD
Moderator

Bericht door karinD » 31 mar 2019, 21:07

Ik ben gek op spelletjes maar helaas ben ik de enige thuis. Heel soms, 1x per jaar op oudejaars avond om precies te zijn, weet ik mijn moeder zo gek te krijgen om me in te maken met een potje dubbelpatience. Wat natuurlijk geen bordspel is ;-)

Ik ken dan ook niet heel veel meer bordspellen dan de ouderwetse: dammen, schaken, ganzenbord, mens erger je niet, triviant, monopoly, cluedo, De Cock en het moordspel, stratego (wat we bij de scouting meestal als levend stratego in het bos speelden) en het verzekeringsspel.
Catan lijkt me heel leuk. Ik heb alleen het dobbelspel daarvan, wat je in je eentje kunt spelen. Maar dat is alleen natuurlijk helemaal niet leuk.
Triviant had een schoolvriendin van mij de Disney versie van. Dat vond ik een heel leuke variant.

Do what you love and love what you do

MusEnSus
Actief forumlid

Bericht door MusEnSus » 01 apr 2019, 22:12

Bij ons in huis speelt iedereen graag bordspelletjes (buiten ik). Buiten wat dobbelspelletjes (yahtzee of de pietjesbak op café) en rummikub (oké, dat is een spel dat ik tien keer achter elkaar kan spelen zonder het moe te worden), moet ik me echt verplichten om met het gezin een spelletje te doen.
Nu de kinderen wat ouder worden, blijkt dat er écht wel toffe spelletjes bestaan (voor kinderen), die ik ook echt tof vind om mee te doen. (En nog heb ik nooit zin om er ééntje op tafel te zetten).
De kolonisten van Catan (jr.) en Carcasonne (zowel de junior als de volwassenenversie met de kinderen), zijn erg leuk. We hebben laatst Ubongo cadeau gekregen. (zo snel mogelijk metrische blokkenfiguurtjes in een vormpje passen). Die is ook leuk.
Het spelletje dat we echt allemaal ontzettend tof vinden is "saboteur." Dat is een spel met kaarten. Die stak volgend mij gratis in een combi-pak met Catan. Ieder krijgt een rolletje en ofwel moet je saboteren, ofwel moet je meehelpen om een gangenstelsel te maken en goud te vinden. Niet moeilijk, op maat van de kinderen en erg entertainend.
Ticket to ride hebben we zelf niet, maar vind ik inderdaad ook erg leuk!
Ik ben nogal een grote fan van murder mysteries (agatha Christie all the way!), en ben heel blij met de komst van alle bordspel-versies van escape rooms. Nadeel: een spel kan je maar één keer spelen. Maar, voor die ene keer per jaar op oudjaar, vind ik het ontzettend leuk om met vrienden/familie een uitbreidingssetje te kopen en een nieuw mysterie te ontrafelen. Extra voordeel, je kan gelijk een heel feest inkaderen en iedereen verkleed laten komen zonder dat dat nodig is :-p
Van "Smart Games" heb je hele leuke spelletjes (breinbrekers) voor alle leeftijden. Die kan je gewon alleen spelen. Voor de kinderen heb ik "Camelot," "roodkapje" en nog ééntje volgens mij. Maar je hebt ook versies die uitdagend genoeg zijn voor volwassenen naar het schijnt.
Voor hele kleine kinderen (+/- 2 jaar tot ouder) hebben ze van Djéco hele fijne spelletjes. Die zijn niet gewoon puur educatief (sensorisch, of een aanzet tot tellen, ...), maar ze zien er tof uit (grote aantrekkingkracht tot peutertjes) en zijn nog leuk om te doen ook. Je hebt een hele reeks spelletjes waarbij je samen als een team wint/verliest wat bij ons een hele redding is geweest bij peuter Ella waarbij je anders niks kon spelen omdat ze niet tegen haar verlies kon en het gewoon ondraaglijke drama werd anders :-p

Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Sandy » 05 aug 2019, 16:38

Afgelopen week heb ik voor het eerst Regenwormen gespeeld. Ik had wel wat alcohol op en ik was even bang dat ik het niet ging kunnen spelen omdat ik dyscalculie heb maar ik had hem toch vrij snel door en we hebben twee potjes gespeeld. Daarvan won ik er zelfs eentje, haha. Ik vond het een erg leuk spel! =D

Regenwormen: https://www.999games.nl/regenwormen.html

Plaats reactie