Pneumokokken - werkt zo'n vaccinatie nu eigenlijk

Plaats reactie
Annelieke
Nieuw forumlid

Pneumokokken - werkt zo'n vaccinatie nu eigenlijk

Bericht door Annelieke » 25 mar 2019, 20:41

Waarom niet gewoon het algemene vaccineren als topic? Dat is mij te breed op dit moment.
Boaz heeft namelijk hersenvliesontsteking vanuit het pneumokokken virus gehad.

Boaz is ook gevaccineerd. Op het moment dat hij ziek werd had hij 3 van de 4 pneu vaccinaties gehad. Oh wat ben ik boos geweest de eerste dagen. Mijn redenatie was: dit is de schuld van zo'n ouder die niet vaccineert. Hun kind heeft dat van mij ziek gemaakt. Dit uitte ik ook tegen het ziekenhuis personeel.
De uitleg van de arts nam mijn boosheid weg. Wat mij werd verteld op dat moment was het volgende: 1 op 100.000 mensen word ziek van het pneumokokken virus. De meeste mensen dragen het virus bij zich maar worden niet ziek. Niet gevaccineerde kinderen hebben 60% kans om 1 op die 100.000 te zijn, gevaccineerde kinderen hebben 3% kans om 1 op die 100.000 te zijn.
Boaz had dus gewoon dikke pech.

Ondertussen is Boaz ook onder behandeling van en infectioloog. Deze onderzoek onder andere of Boaz een geheugen aanmaakt voor zijn vaccinaties. Zij kon mij nog meer vertellen over de pneumokok.
Mijn idee: er bestaat 1 type pneumokok.
De werkelijkheid: op dit moment zijn er 93(!) varianten van de pneumokok bekend. Voor 23 hiervan bestaat een vaccinatie. Baby's worden voor de 12 meest voorkomende varianten ingeënt (meer kunnen ze niet verwerken tegelijkertijd).

Boaz heeft overigens een variant gehad waarvoor hij niet gevaccineerd is en heeft zijn 4e vaccinatie voor pneumokokken ook gehad. Over een half jaar word hij getest om te kijken of hij de vaccinatie in zijn ziektegeheugen heeft opgeslagen. Voor Boaz zijn dit soort vaccinaties extra belangrijk geworden omdat hij door zijn CI extra vatbaar is voor hersenvliesontsteking.

Nu vraag ik mij dus af of als er meer gedetailleerde informatie word gegeven (zoals ik ondertussen heb gehad) mensen ook andere keuzes zouden maken met betrekking tot vaccineren.

Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

Re: Pneumokokken - werkt zo'n vaccinatie nu eigenlijk

Bericht door Sandy » 31 mar 2019, 10:47

Ik moet eerlijk bekennen dat ik te weinig kennis heb om hier met fatsoen over mee te kunnen praten, maar interessant vind ik het wel om te lezen.
Wat ik wel weet is dat één van de inentingen bij mij niet goed heeft gewerkt. Hierdoor heb ik als volwassene de bof gekregen (en dat was geen pretje) en was ik volgens mij ook niet resistent tegen waterpokken. Daar moet ik nu dus ook goed mee uitkijken.

Ik ga duimen voor jullie dat de testresultaten straks goed zijn, wat een zorgen zeg!

Plaats reactie