lockdown: hoe hou je jezelf bezig?

Plaats reactie
Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

lockdown: hoe hou je jezelf bezig?

Bericht door Freya »

Als ik het een beetje goed inschat, dan gaan wij Italië achterna en gaat ook ons land binnenkort helemaal op slot. En dat betekent verplicht thuiszitten met zijn allen (welja, de uitzonderingen daargelaten uiteraard). Onze dagen komen er dan heel anders uit te zien: in plaats van werken zitten we ineens thuis met zijn allen. En als het huishouden gedaan is, het thuiswerk er op zit, heb je ineens tijd over voor andere activiteiten. Het leek mij wel leuk om in dit topic ideetjes met elkaar uit te wisselen.

Hoe ga jij jezelf, je kids bezighouden de komende weken? Hoe denk jij dat je dagen er uit gaan zien? Drop je ideetjes in een comment, ben benieuwd!

MusEnSus
Fanatiek Forumlid

Re: lockdown: hoe hou je jezelf bezig?

Bericht door MusEnSus »

Hier is het zover. 3 kinderen thuis boor minstens 5 weken. Vanavond kan ik op school werkbundels gaan ophalen. Ik ga proberen om wel gewoon elke voor middag "schooltje te spelen." Nieuwe leerstof zou er niet komen, maar ik hoop wel dat ze in die lange tijd niks verleren.
En de rest van die dagen... Vakantie ;-) Ik vind het stiekem heel leuk. Verplichte rust. Dat wordt veel in de tuin spelen en werken (ideale moment om alles bij te werken en een moestuin op te starten), door de bossen crossen, spelletjes spelen en creatief werken.

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Zo, 5 weken, succes! En ja, tegelijkertijd....ergens heeft het ook wel iets, verplicht rust, verplicht een tandje terug moeten doen....
Ik vermoed dat wij maandag te horen gaan krijgen dat de scholen dicht blijven. En dan denk ik voor een week of twee. Even afwachten of dat ook gaat gebeuren...

Ik heb voor nu in ieder geval al wat bakmixen klaarstaan. Voor cake, cupcakes en een Brownie. Die Brownie gaan we vandaag alvast bakken <3 Verder gelukkig ook een kast vol knutselspullen hier en ik vermoed dat de diamond paintings vanaf nu ook vaker tevoorschijn getoverd gaan worden, haha!

jasper
Site Admin

Bericht door jasper »

Ik werk "gewoon" door. Vanuit huis voorlopig (want ik hoest nogal) maar wel aan het werk. Gelukkig kan dat in mijn geval. Ik werk in de IT en kan 99% van mijn werkzaamheden uitvoeren zolang ik maar een internetverbinding heb. Daarnaast heeft mijn werkgever een zorgtak die door moet blijven draaien dus stilzitten is er niet bij.

Het is wel wennen, niet meer de normale routine. Gelukkig staat mijn werkplek thuis niet in mijn slaapkamer :'). Verder lunch ik in mijn woonkamer ipv achter mijn laptop om gewoon af en toe even los te laten.

We zien wel hoe het verder zal gaan. Vooralsnog hebben de supermarkten geen problemen met de bevoorrading, enkel met mafkezen die opeens al het pleepapier willen hebben.

Kirsten
Moderator

Bericht door Kirsten »

Dajum! 5 weken, dat is hier bijna de duur van de zomervakantie!

Ik zou vanaf maandag met zwangerschapsverlof gaan, maar ja dat is al eerder begonnen. In huis aanrommelen en verder series kijken, gamen en misschien tover ik wel weer eens m'n kleur spulletjes tevoorschijn. Is heel lang geleden. Verder "ongeduldig" wachten tot de kleine meid zich aandient en het virus in de tussentijd flink gaat indammen.

MusEnSus
Fanatiek Forumlid

Bericht door MusEnSus »

Ik heb de werkbundels voor de kinderen gekregen. Sowieso mochten ze geen nieuwe leerstof geven, alleen herhaling. Ik vrees dat we er met een paar dagen door zijn als ik zo de inhoud zie. Dat wordt creatief "lesgeven." ;-)

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Hier nog geen huiswerk gehad. Ruben hoest nog steeds dus hij zal maandag nog niet naar school toe mogen, ben ik bang. Ben benieuwd of wij thuiswerk gaan ontvangen....

Ander nieuws. Mensen weten zich blijkbaar goed te vermaken, thuis.... :silly
https://www.telegraaf.nl/nieuws/8174181 ... m-populair

karinD
Moderator

Bericht door karinD »

Ik ben voorlopig nog gewoon aan het werk. Hoewel we volgens mij voornamelijk open zijn als vermaak voor gezinnen die zich vervelen, want veel serieuze klanten zijn er niet.
Als de gewone winkels ook dicht moeten, heb ik zat te doen thuis. Boekje lezen, mijn bujo bijwerken, diamond painting, eindelijk mijn gitaar er weer eens bij pakken en op papier een opzetje makenvoor mijn tuin. Nee, ik zal me niet vervelen.

Do what you love and love what you do

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Hallo, lockdown! Nederland heeft een lockdown tot 6 april gekregen. Scholen zijn vanaf nu dicht evenals de horeca maar bijvoorbeeld ook sauna's, zwembaden, coffeeshops en sportclubs. En dat betekent voor heel veel mensen, helaas: noodgedwongen thuiszitten geblazen.

Een tip die ik kreeg en die ik zelf ook al ben gaan toepassen: achterstallige klusjes eindelijk eens gaan oppakken. Dat ene schildersklusje, het onderhoud van de tuin of het repareren van je kapotte kast. Nu heb je er ècht de tijd voor.

Verder: het is al weer halverwege maart, een mooie tijd om een begin te gaan maken aan je moestuin.

Het is ook leuk om samen met je kids nieuwe recepten te gaan proberen. Of, om samen de keuken in te duiken. Experimenteer samen met smaken, texturen en geuren. Vooral het zelf mogen maken van cake wordt vaak erg gewaardeerd ;-)

MusEnSus
Fanatiek Forumlid

Bericht door MusEnSus »

Met dat ik toch thuis heb en alle tijd heb om in de kinderen te investeren nu zonder hun drukke programma's heb ik heel veel ideeën.
Ella (9) kookt heel graag, maar vaak heb ik de tijd niet om het haar te laten doen. Ze heeft nu al 2 dagen staan kokkerellen voor ons. Brood, soep, brownies, brioche, ...
Ze moest voor school normaal nog een creatieve boekbespreking doen. Daar is ze lustig aan verder gaan werken. Met tijd om allerlei nieuwe technieken uit te proberen ♡ Heerlijk!
Voor de rest hebben we dit weekend lekker buiten door gebracht. De dode en omgewaaide bomen in ons bos omgedaan, gezaagd en gekliefd en veel met het hondje gespeeld.
Iedere dag een vuurtje gestookt en lekker met de pot onder de driepoot gekookt. Creatief met onkruid (tip: de verse brandneteltoppen, kleefkruid en paardenbloemblaadjes zijn heerlijk door roerbakgerechten en leuk om te plukken)

Jootje
Moderator

Bericht door Jootje »

Sta op met een glimlach en pluk de dag!

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Ik heb deze vraag op mijn Facebook gesteld en daar kwamen al een heleboel leuke tips uit. Op een rijtje:

Virtuele Museum Tour:
https://www.travelandleisure.com/attrac ... L8R6tGJfcw

thuisnaarschool.jpg
bekers.jpg

Laat kinderen elkaar een brief/snailmail/kleurplaat met de post toesturen
Zeepjes maken
Een fort bouwen en er in kamperen
Wetenschapsproefjes doen (pinterest ftw)
Samen koken
Zeepjes maken
Domino baan door het huis
Bioscoop bouwen
In de tuin werken
Knikkerbaan bouwen met scoole effecten
Koekjes bakken
Schmink feestje (werkt om van je gezicht af te blijven ;) )
Vuurkorfje/kampvuurtje aan en marshmallows roosteren

Mason
Moderator

Bericht door Mason »

Hier geen kinderen, dus wat dat betreft veranderd er niets. En ik werkte voorheen gelukkig al thuis, dus dat kan ook mooi doorgaan, maar verder kan ik me thuis goed vermaken met de hobby's die ik hier heb: schrijven, lezen, tekenen.. Wat ook leuk is, is dat mijn vrouw nu niet naar de jaarlijkse bijeenkomst hoeft in Duitsland voor een week, dus dat is weer een leuke bijkomstigheid!

Groetjes,

Mason

karinD
Moderator

Bericht door karinD »

Oh, dat is wel een leuke bijkomstigheid, Mason. Kan ze lekker thuis blijven.
Kan zij ook thuis werken?

MusEnSus
Fanatiek Forumlid

Bericht door MusEnSus »

Hier gaat het bezighouden vrij goed. Wij komen die 5 weken (als het niet nog verlengd wordt) wel door. Buiten de werkbundels die de kinderen al meegekregen hadden, posten hun leerkrachten tussendoor ook leuke en bemoedigende opdrachtjes in de klaswhatsapps. Zo staat iedereen plots weer heel dicht bij elkaar en zien de kinderen in filmpjes hun klasgenootjes de opdrachtjes aanpakken. Leerrijk, want iedereen doet dingen op z'n eigen manier.
Ook hebben ze alledrie nog creatieve weekopdrachten bijgekregen van hun leraren ten. Het wordt zelfs nog een klus om alles rond te krijgen. ;-)
Ik ben echt dankbaar dat ze zo begaan zijn met hun leerlingen. Het betekent zo veel voor de kinderen deze dagen!

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Wat fijn dat er vanuit school al e.e.a op touw is gezet! Ik heb hier nog niets vernomen, de mailbox blijft angstvallig leeg...Gelukkig komen we onze tijd goed door. Ruben heeft vandaag een keer of wat met een ex-klasgenootje zitten videobellen en tussendoor veel met de lego gebouwd. Morgen wil ik kijken of ik hem wat van Nieuwsbegrip kan laten doen, en anders print ik een schrijfopdracht uit ;-)
Verder vandaag alle benodigdheden voor een kampvuurtje in een vuurkorf geregeld. Dan kunnen mijn vriendin en ik dat eerdaags een keertje savonds met de kinderen gaan doen. Kijk er nu al naar uit! :D

MusEnSus
Fanatiek Forumlid

Bericht door MusEnSus »

https://m.youtube.com/watch?v=W0MuWosEiqw
Senne, onze leerkracht van de derde graad, gaat gewoon verder met de klasblog. Zijn youtubelogs zijn nu omgedoopt tot "de lege klas." Hierin legt hij dagelijks de leerstof uit aan zijn leerlingen. Zalig toch ♡♡♡

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

MusEnSus schreef:
16 mar 2020, 21:09
https://m.youtube.com/watch?v=W0MuWosEiqw
Senne, onze leerkracht van de derde graad, gaat gewoon verder met de klasblog. Zijn youtubelogs zijn nu omgedoopt tot "de lege klas." Hierin legt hij dagelijks de leerstof uit aan zijn leerlingen. Zalig toch ♡♡♡
Wat leuk zeg! Ik denk niet dat ze dat hier zo gaan doen, zou wel heel leuk zijn!

Met het mooie weer is er hier een nieuwe activiteit ontstaan: beestjes zoeken in de achtertuin. En dan vooral lieveheersbeestjes. :liefde

Mason
Moderator

Bericht door Mason »

karinD schreef:
16 mar 2020, 19:20
Oh, dat is wel een leuke bijkomstigheid, Mason. Kan ze lekker thuis blijven.
Kan zij ook thuis werken?
Ja, we werken beiden altijd vanuit huis, dus dat is ideaal.

Groetjes,

Mason

karinD
Moderator

Bericht door karinD »

Heerlijk!

karinD
Moderator

Bericht door karinD »

Ik zit vanaf vandaag dus ook thuis. Ik ben in elk geval deze hele week ziekgemeld, en mijn eerste werkdag volgende week is pas 1 april, woensdag. Dus blijf ik in elk geval anderhalve week binnen.
Vandaag ben ik al mijn ontvangen kaartjes en mijn zelfhoudbak aan het nakijken, ik ben er al een aantal tegen gekomen die ik helemaal niet in de computer heb staan nog.
En verder ben ik gister begonnen aan een Harry Potter marathon. Ik ben begonnen met Fantastic beasts, vanmiddag ga ik The crimes of Grindlewald kijken. Die had ik nog niet gezien. Dan begin ik morgen aan HP zelf. Dat zijn 8 films, dus kijk ik als het goed is dinsdag de laatste.

Jootje
Moderator

Bericht door Jootje »

Ik plaatste net een bericht bij kleuren, schilderen & tekenen geplaatst; viewtopic.php?f=12&t=372

Sta op met een glimlach en pluk de dag!

karinD
Moderator

Bericht door karinD »

Nou, mijn kaartjes zijn eindelijk klaar en mijn albums online zijn bijgewerkt. Wat een klus!
Ik ga morgen mijn bulletjournal bijwerken.

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Ik heb ons aangemeld voor de Knuffelberenjacht. Kunnen kids in hun eigen buurt, als ze even buiten zijn, op zoek naar knuffelberen. Een beetje zoals geocachen, zeg maar. Mooi initiatief!

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... 6rwMKDYexg

MusEnSus
Fanatiek Forumlid

Bericht door MusEnSus »

Freya schreef:
25 mar 2020, 20:49
Ik heb ons aangemeld voor de Knuffelberenjacht. Kunnen kids in hun eigen buurt, als ze even buiten zijn, op zoek naar knuffelberen. Een beetje zoals geocachen, zeg maar. Mooi initiatief!

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... 6rwMKDYexg
Leuk! Wij hadden ons ook aangemeld een paar dagen terug. Maandag hebben de kinderen doorheen de hele voortuin knuffels verstopt voor alle wandelaars met kindjes. Kobe gaat nu elke dag een aantal keren checken of alle knuffels nog goed zitten buiten ♡
20200323_163116_compress42.jpg

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Awh wat ontzettend leuk! <3
Ik heb speciaal voor de Berenjacht even een apart topic aangemaakt: viewtopic.php?f=24&t=373

Hier beginnen we steeds meer een goed ritme te krijgen. Wel hebben we deze week bijna dubbel zoveel thuiswerk meegekregen, dat is wel even aanpoten nu. Voor mij geen probleem maar voor de gezinnen waarbij beide ouders (of de alleenstaande ouder) gewoon moet werken gaat het wel pittig worden ben ik bang.
Vanaf 1 april krijgt ook onze school iets van een digitaal programma, zodat de kids weer contact met hun juffen kunnen hebben. Dat vind ik wel tof!

Kirsten
Moderator

Bericht door Kirsten »

Johanna Basford heeft ook een aantal gratis kleurplaten op haar site staan.

https://www.johannabasford.com/happyplace/

MusEnSus
Fanatiek Forumlid

Bericht door MusEnSus »

Via krijtborden in de voortuin sturen de kinderen en de overburen berichtjes naar elkaar.
We zijn nu volop raadseltjes heen-en-weer aan het pingpongen. Het was weer heel druk met fietsers en wandelaars in de straat. Grappig om te zien dat die ook bleven staan om mee te puzzelen.

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Owh dat is echt leuk! Zie het ook helemaal voor me.
Zo had ik vroeger een dubbel lijntje gespannen tussen ons badkamerraam en dat van mijn buurmeisjes. Zo konden we elkaar briefjes aan een wasknijpertje toesturen, was ook heel leuk om te doen. <3

MusEnSus
Fanatiek Forumlid

Bericht door MusEnSus »

https://m.youtube.com/channel/UCT5C7yaO3RVuOgwP8JVAujQ

Kennen jullie Taskmaster? Dat is een spelprogramma op de BBC waarbij een stuk of vijf mensen worden uitgedaagd om grappige opdrachtjes uit te voeren. Elk afzonderlijk moeten ze dezelfde opdracht doen. Het zijn leuke dingen die je thuis ook kan doen en het is geestig om te zien hoe iedereen hetzelfde probleem anders benaderd.

Taskmaster heeft nu op hun YouTube kanaal uitdagingen voor thuis gepost. (Ze posten een uitdaging en je krijgt 30 uur om hem uit te voeren) Ik ga deze gebruiken om vrienden uit te dagen de komende periode.
Voor wie het programma niet kent, is het een aanrader om eens op te zoeken. En voor wie zelf zijn vrienden wil uitdagen: have fun!

MusEnSus
Fanatiek Forumlid

Bericht door MusEnSus »

IMG_20200403_085210_189.jpg
Corona-collage XD
Wij zijn aan het punniken met lege wc-rolletjes.

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Ik heb voor mezelf een beetje een doel gesteld. Ik wil de komende periode niet alleen bezig zijn met thuisonderwijs en mijn huishouden en tuin, ik wil zelf ook graag wat nieuws gaan leren. Zo heb ik bedacht om het breien/haken eens een nieuwe kans te gaan geven. Ik heb er alles voor in huis, en nu de rust in mijn hoofd....Eens zien of ik het kan, of niet. Hebben jullie nog een soort van quarantaine bucketlist voor jezelf bedacht?

karinD
Moderator

Bericht door karinD »

Ja, zo'n lijst heb ik ook. Alleen is die erg kort, wel een uitgebreide klus. Maar als de winkels ook dicht moeten, ga ik flink aan de slag met dozen uitpakken. Er staan er nog zat...

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Oh ja dat is ook een hele mooie (en uitgebreide) klus om te doen. Succes alvast! ;-)

MusEnSus
Fanatiek Forumlid

Bericht door MusEnSus »

Freya schreef:
06 apr 2020, 18:41
Ik heb voor mezelf een beetje een doel gesteld. Ik wil de komende periode niet alleen bezig zijn met thuisonderwijs en mijn huishouden en tuin, ik wil zelf ook graag wat nieuws gaan leren. Zo heb ik bedacht om het breien/haken eens een nieuwe kans te gaan geven. Ik heb er alles voor in huis, en nu de rust in mijn hoofd....Eens zien of ik het kan, of niet. Hebben jullie nog een soort van quarantaine bucketlist voor jezelf bedacht?
Leuke plannen heb je!
Ik heb mijn quarantaine bucketlist al een pak gedownsized. Na een hele dag met kinderen, plof ik 's avonds uitgeteld in de zetel. Tijd genoeg om dan nog wat op te pakken, maar ik heb er de energie niet meer voor.
Eén ding dat ik nu wel weer wil op pakken is om te gaan joggen. Het toffe is, is dat ik dit samen met de kinderen nu kan doen. We zijn al een aantal weken dagelijks bezig. Van 5 minuten joggen rond het bloemenperkje in de tuin, zitten de meisjes nu al aan 20 minuten op een rustig tempo op de weg. Het tempo van Kobe ligt aanzienlijk lager (tja, een zesjarige met korte beentjes he). Hij zit nu aan een 11-tal minuten (een km ongeveer op zijn tempo). Ik loop met hem mee, wat wel heeeeeel traag is. Dus voor mijn eigen conditie ga ik er toch nog wat op moeten vinden.
Tweede puntje is dat ik wat extra liedjes op de ukulele wil leren. Dat doet Ella ook graag met me mee, dus dat is ook nog leuk zo samen.

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Hahaha ja een grote bucketlist bleek ook hier niet erg haalbaar te zijn. Zeker omdat ik ook al vollle bak bezig ben in de tuin. Vandaar dat ik me voor nu in ieder geval op één extra dingetje ga focussen.

Ik heb iets gevonden om samen met Ruben te doen. Roblox :bonk Welja, ik heb een account aangemaakt en doe net alsof ik er de ballen van snap. Ruben is hélemaal dolenthousiast en mag mij af en toe uitleggen hoe alles werkt. Hij is helemaal in de zevende hemel dat mama nu ook een Roblox heeft en ik speel gewoon een beetje mee, zodat hij mij alles mag uitleggen. Heb net een uurtje gespeeld met hem en mijn buurmeisje (zij is er ook fan van) en ben gewoon bekaf joh, twee van die hyperblije kinderen om me heen :emo

Kirsten
Moderator

Bericht door Kirsten »

Bleh... De verveling begint bij mij toe te slaan... Er zijn genoeg dingen die ik kan doen, maar daar heb ik geen zin in, mijn lichaam staat het niet toe of het is in strijd met de richtlijnen...

Ik zou kunnen beginnen met een legpuzzel, maar ik kan niet lang op de stoelen aan de eettafel zitten, want dat vind m'n rug niet leuk...

Het huishouden, moet ik even links laten liggen, want mijn lijf trekt het niet...

Zo ff geklaagd over deze first World problems 😅

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

En, hoe houden jullie je allemaal, is het een beetje te doen thuis? Vermaak je jezelf met werk, hobby's of andere zaken of vlieg je inmiddels tegen de muren op?

Kirsten
Moderator

Bericht door Kirsten »

Ik heb de afgelopen 2 weken 4 legpuzzels van 1000 stukjes gemaakt... Dankzij een geleende stoel kan ik langer aan tafel zitten. Inmiddels heb ik zelf nog 2 puzzels besteld (de andere 4 had ik geleend) van Jan van Haasteren. Ik vind ze zeer vermakelijk 😊

Plaats reactie