Het Coronavirus

karinD
Moderator

Re: Het Coronavirus

Bericht door karinD »

Dank jullie wel. Ja, ik hoop het ook. Dat is afwachten.
Maar ik zit in elk geval niet alleen, mijn man heeft dezelfde klachten dus we hebben gelukkig aanspraak.

Do what you love and love what you do

Kirsten
Moderator

Bericht door Kirsten »

@Karin Oh nee! Hopelijk blijft het bij de milde klachten. Veel sterkte!

karinD
Moderator

Bericht door karinD »

Tot nu toe gaat het nog goed. Flinke hoofdpijn die met paracetamol maar gedeeltelijk te onderdrukker is, gevoel van koorts maar mijn temp is goed . Ziekig gevoel, droge hoest, ogen zakken steeds dicht, slechte concentratie. En moe, zo waanzinnig moe. Maar mijn eetlust is goed, en ik ben niet benauwd dus het valt allemaal nog wel mee. Hopen dat het niet erger wordt dan dit.

Annelieke
Actief forumlid

Bericht door Annelieke »

Groetjes uit het verre (en vooral corona beperkte) Groningen! Gek idee dat het grootste aantal patiënten dat hier ligt uit Brabant, Noord en Zuid Holland komen.

Onpopulaire mening:
Ik ben inmiddels voor het opheffen van de lockdown. We hebben een lockdown om de ouderen te beschermen en afgelopen dagen zag je ze met bosjes tegelijk rondlopen en fietsen. En echt niet met 1,5 meter ertussen.
Als zij het niet belangrijk vinden om zichzelf te beschermen, waarom zijn mijn kinderen dan de dupe van een lockdown om hun te beschermen.
We kunnen sowieso moeilijk verwachten van de kinderen dat ze nog een jaar of langer thuis zitten. Ik denk dat er dan veel problemen gaan komen met kindermishandeling en niet alleen in probleemgezinnen

MusEnSus
Fanatiek Forumlid

Bericht door MusEnSus »

Gisteren is in België de veiligheidsraad bijeengekomen. Zoals al verwacht was, wordt afzondering verlengd tot 3 mei.
Er komen enkele versoepelingen: De tuincentra en bouwmarkten mogen geleidelijk weer open. En: in de woon-/zorgcentra gaat er weer 1 vaste bezoeker per bewoner toegelaten (als die bezoeker al twee weken gezond is). Op die laatste regel komt nu gelijk heel veel kritiek, omdat die sector nog heel veel moeite heeft om de situatie onder controle te krijgen met personeel en bewoners. Tot vorige week hadden ze zelf nog niet eens voldoende materiaal en instructies om zichzelf en bewoners te beschermen, en plots gaan ze ook bezoek moeten van veiligheidsmateriaal voorzien en screenen terwijl er al te weinig personeel en materiaal is. Op dit moment zitten bewoners in rusthuizen al langer dan ons in quarantaine. Videobellen, telefoneren, het is voor de ouderen niet evident. De eenzaamheid en angst daar is heel groot. Mensen sterven zonder dat familie er bij mag, met personeel volledig ingepakt er naast... Onmenselijk. Dat is de reden dat ze daar iets willen versoepelen. Maar het wordt een moeilijke opdracht om alles in de hand te houden. 1 op 6 is besmet in de centra, het sterftecijfer ligt er heel hoog. Mijn vriendinnen in de zorg zitten er helemaal doorheen... De laatste dagen gemiddeld 2 sterfgevallen per dag gehad. Dat hakt er in.
Hoewel we hier in België op een plateau zitten, begin je het wel te merken. We hebben "geluk" dat we geen grootouders meer hebben. In onze kennissenkring zijn er een tiental die de afgelopen week een grootouder of ouder hebben moeten afgeven... En dat zonder er bij te mogen.
Ik kan het me niet eens voorstellen....

MusEnSus
Fanatiek Forumlid

Bericht door MusEnSus »

En festivals en massaevenementen tot 31 augustus mogen niet doorgaan... We wachten nog af of de zomerkampen mogen doorgaan. Al moet ik het zeggen dat ik het zelf als ouder niet zie zitten om de kinderen heen te sturen. Omdat we zelf natuurlijk ook mee een kamp organiseren voor kansarme kinderen en meegaan als leiding vind ik het erg moeilijk... Als het mag doorgaan, kan je die kinderen echt niet in de steek laten.

karinD
Moderator

Bericht door karinD »

Hier lopen de huidige maatregelen tot 28 april. Volgende week gaat de regering debatteren of alles verlengd gaat worden of dat er een paar versoepelingen komen.
1 vaste bezoeker per bewoner in een verpleeghuis vind ik goed. Ze zijn daar zo vreselijk eenzaam. Hier ligt het sterftecijfer er ook heel erg hoog, maar omdat veel bewoners niet getest worden, worden ze niet opgenomen in de officiele cijfers. Wel kwam er vorige week een noodkreet uit de verpleeghuizen om aan te geven dat daar de sterftecijfers vele malen hoger zijn dan normaal. En er kwam naar buiten dat in een verpleeghuis in Rotterdam de helft van alle dementerende bewoners vermoedelijk aan corona is overleden. Vreselijk gewoon.

MusEnSus
Fanatiek Forumlid

Bericht door MusEnSus »

Update: de toelating van dat bezoek in woon-/ zorgcentra wordt nog uitgesteld. De centra zijn niet genoeg voorbereid om alles veilig te laten verlopen. De afgelopen 24 uur zijn er in België een 400-tal bewoners gestorven aan corona... :-(

karinD
Moderator

Bericht door karinD »

Wat? Dat is vreselijk veel! Wat erg.

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Ik lees het net op internet, wat veel doden er bij ineens, bizar! En dat met een lockdown :-(
Ondertussen ben ik de toespraak van gisteren nog een beetje aan het laten bezinken. Ik heb hem niet helemaal kunnen volgen met 2 hysterisch blije kinderen hier maar wat ik wel gehoord heb vond ik niet alleen maar positief. Er verandert momenteel zo ontzettend veel, en er gaat nog zo ontzettend veel meer veranderen, en zo'n maandenlange lockdown is ook absoluut niet goed......ik krijg er geen prettig gevoel bij.

karinD
Moderator

Bericht door karinD »

Oh ja, ik zie het. Weer bijna 200 geregistreerde doden. En wie weet hoeveel niet geregistreerde. Veel en veel te veel.
Wat mij opvalt, is dat er heel positief gedaan wordt omdat het aantal mensen op de IC afneemt. Ja, dat is goed, dat betekent wat meer rust voor het zorgpersoneel. Maar waar je dus helemaal niks over hoort, is dat dus heel veel van die bedden niet vrij komen doordat er weer zoveel mensen ontslagen zijn. Heel veel bedden komen ook vrij door sterfgevallen. Dus of het "de goede kant op gaat" zoals ze zo mooi zeggen, dat vind ik niet. Ze laten elke dag een grafiek zien op het nieuws met geregistreerde sterfgevallen. Het hoogste aantal staat geloof ik ergens op 220 p er dag. Gister waren dat er meer dan 180 en daarmee de tweede hoogste dag. En vandaag weer 180+, dat is echt nog niet "de goede kant op".

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Morgenavond komt er om 19.00 een nieuwe persconferentie.....Wat verwachten jullie dat er gezegd zal gaan worden?

Kirsten
Moderator

Bericht door Kirsten »

Freya schreef: 20 apr 2020, 16:19 Morgenavond komt er om 19.00 een nieuwe persconferentie.....Wat verwachten jullie dat er gezegd zal gaan worden?
Ongetwijfeld dat we vol moeten houden...

karinD
Moderator

Bericht door karinD »

Niet veel. Misschien dat er een klein puntje versoepeld gaat worden, maar ik denk dat de horeca, de kapper en de meeste andere bedrijven nog gewoon dicht moeten blijven.

karinD
Moderator

Bericht door karinD »

Eerste middagje weer aan het werk. Niet normaal dit! De winkel is vol, alle 50 mandjes en 10 karretjes continu in gebruik en er staat een rij voor de deur tot aan Tokyo. Waarom blijven mensen niet gewoon thuis! Dit is belachelijk gewoon. We komen gewoon bijna niet aan pauze toe.

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

MusEnSus
Fanatiek Forumlid

Bericht door MusEnSus »

Hier kwam vrijdag het nieuws dat ze vanaf half mei stilaan weer wat winkels en scholen willen opstarten. Voor mijn kinderen zou het erop neerkomen dat in eerste instantie vanaf 15 mei alleen Ava al naar school gaat mogen. Ella en Kobe niet. Daarvoor ga ik dan 1u45 per dag in de auto zitten met die andere twee op de achterbank die niet uit de auto mogen en in de tussentijd zelf niet verder kunnen aan hun schoolwerk... Ik heb hier nog even helemaal geen zin in....

Inge's Galerie
Actief forumlid
Contacteer:

Bericht door Inge's Galerie »

Hier hebben wij het al gehad denken we. Op valentijnsdag waren wij zo ziek ineens. Binnen een paar uur hoge koorts, mega moe en hoesten. Mijn man ging 's morgens fit naar zijn werk en kwam doodziek thuis. Ik heb na een aantal dagen benauwdheid de spoed gebeld 's avonds. ik stikte bijna. Toen de ambulance kwam kon ik mee om te vernevelen maar met een pufje kreeg ik al snel meer lucht. Koorts en weinig zuurstof in het bloed. De arts zei dat ik wel had kunnen stikken. Ben me suf geschrokken. Het woord corona is toen nog niet gevallen maar volgens het nieuws was het toen al wel in Nederland. Wij zijn een aantal weken erg ziek geweest en nog weken daarna zo moe. Niet normaal. Dit was echt geen gewone griep. Die voel je vaak wel aankomen. Pijntje hier en daar. Wat hoofdpijn en soms wat snotteren. Maar dit viel ineens binnen. Ik ben toen ook erg afgevallen. Ik ben nu zo bang voor mijn longen. Ik heb dus nu astma zei de dokter. Moet er niet aan denken dat ik weer zo ernstig benauwd kan worden.

Geld maakt niet gelukkig maar je kunt er wel chocolade van kopen....wat zo'n beetje hetzelfde is.

MusEnSus
Fanatiek Forumlid

Bericht door MusEnSus »

Jezes Inge! Wat heftig!! Wat een geluk dat je er door bent geraakt!
Maar dan nu die astma... Verschrikkelijk zeg!!

MusEnSus
Fanatiek Forumlid

Bericht door MusEnSus »

Morgen gaat in België de eerste stap richting "het normale leven" in.
Niet-essentiele bedrijven mogen open als ze "voor andere bedrijven werken" en kiey hoor het grote publiek (boekhouders/communicatie/...). Jotels/redtaurants/winkels/cafés blijven dus nog gesloten.
Nieuw is dat bepaalde sportactiviteiten waarbij afstand kan worden gehouden, weer mogen opstarten (paardrijden/vissen/tennissen/...). Ava mag woensdag voor het eerst weer gaan paardrijden (mits 1,5 meter afstand van de instructrice die max. 2 leerlingen privéles mag geven). Zo bizar dat we heeeeeeeel stilaan toch uit onze bubbel gaan moeten komen.
Ik hoop dat met de eerste fase van de opstart alles goed gaat, zodat we hopelijk tegen het einde van de maand voor het eerst de oma's en opa's vanaf anderhalve meter goedendag gaan kunnen zwaaien.

karinD
Moderator

Bericht door karinD »

Wat heftig, Inge!
Die aantal weken ziek en daarna nog doodmoe herken ik, ook al was ik niet zo ziek als jij.

Fijn dat België ook langzaamaan weer op gaat starten, Lien.

Ik ben nog steeds waanzinnig moe maar ik zal op dubbel tempo door moeten nog. We draaien in de winkel topomzetten en ik sta de hele dag als een bezetene mandjes schoon te maken. Soms moet de deur dicht omdat de winkel vol is. Ik blijf het echt belachelijk vinden, deze enorme drukte op de woonboulevards.

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Heftig, Inge! Die nasleep voel je nog best he, dat duurt nog even voor je weer goed opgeknapt bent.

Op 11 mei gaan de kinderen weer naar school. Ik lees zojuist een hele mail met tekst en uitleg, bij ons gaan ze de klassen opsplitsen en gaan ze om de dag naar school en krijgen dan een continuerooster. Ruben gaat op maandag, woensdag en vrijdag naar school en op de andere dagen krijgt hij hier thuisonderwijs.
Ik vind het nog steeds lastig eerlijk gezegd. Ik weet dat je moet kunnen vertrouwen op de keuze die er is gemaakt en dat alles goed en veilig zal gaan verlopen maar mijn gevoel blijft desondanks toch protesteren. Liefst had ik Ruben nog wat langer thuisgehouden...

MusEnSus
Fanatiek Forumlid

Bericht door MusEnSus »

Bizar he Sandy! Ik snap helemaal he dubbele gevoel. Ava zou 15 mei ook (als enige in het gezin) ook moeten starten. Eind van de week krijgen we normaal gezien uitleg van de school over hoe ze het gaan aanpakken. Ik zou haar liever ook nog thuishouden, zeker omdat de andere twee toch ook nog niet mogen gaan.
Ook bizar... Ava mag vandaag voor het eerst weer gaan paardrijden privé. Onze eerste keer in twee maand "het huis uit." Voor het eerst terug autorijden. Het voelt bijna als een misdaad. Hoewel het fijn is dat de eerste stapjes richting het normale leven weer gezet worden bind ik het bizargenoeg heel eng om weer onze bubbel uit te moeten. En zeker omdat Ava nu toevallig het proefkonijn van de familie is. De rest (inclusief mijn man) zitten nog minstens tot half juni thuis.

MusEnSus
Fanatiek Forumlid

Bericht door MusEnSus »

Gisteren zijn de nieuwe versoepelingen door de overheid aangekondigd:
Vanaf maandag mogen er weer winkels open onder voorwaarden en....
Vanaf zondag mogen er, mits afstand, 4 vaste mensen op bezoek komen!!! Ik heb mijn ouders bijna drie maanden niet gezien (die waren nog op vakantie geweest vlak voor alles plat ging). Eindelijk hun kleinkinderen weer kunnen zien ♡♡. Ze geven toevallig begin volgende week "slecht weer" en ons huis binnen is krap. We gaan dus wachten tot volgende donderdag voor een tuin-date!!

Ook bizar was het om gisteren voor het eerst weer auto te rijden... Ava af te zetten en langs de straatkant in de verte haar te zien paardrijden. Maar zij heeft genoten. Ze leek helemaal niet onwennig om weer de buitenwereld in te stappen en voor het eerst weer fysiek een conversatie met iemand anders dan de overburen aan te gaan. Ik had haar een snood rond haar hoofd gebonden (kwestie van al eens testen omdat het op vele plaatsen aangeraden wordt voor kinderen). Dat ding was natuurlijk tegen het einde van de les al afgezakt tot onder haar neus. Ik ga toch kinder-mondmaskers moeten maken.

MusEnSus
Fanatiek Forumlid

Bericht door MusEnSus »

Update. Ze hebben de regels bijgewerkt. De 4 personen die je op bezoek mag hebben, moeten jouw wederzijds hebben. Helaas gaan de oma en opa nog even niet kunnen komen. Die kiezen logischerwijze mijn zus en haar kleintje die het heel moeilijk hebben om de dagen door te komen deze periode. Wel mogen we eventueel samen gaan "afstands-wandelen," waarvoor we nu met de wagen een verplaatsing mogen doen. Dus wellicht kijken we of we volgende week ergens samen kunnen gaan wandelen.

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Ik heb de afgelopen dagen nauwelijks nieuws gevolgd dus ik moest even rustig bijlezen. Online vond ik dit schema (klik om te vergroten)
versoepeling-van-de-regels-omtrent-corona_4a2c44ead344e8beb2be4bb809374890.jpg
Hoewel ik bang ben dat het de komende tijd overal volgereserveerd gaat zijn (ik zou zo graag een hapje gaan eten rond mijn verjaardag) vind ik het een verademing dat we straks weer een terrasje of filmpje mogen gaan pikken. Ik vind het fijn dat we langzaam maar zeker meer van onze vrijheid terug gaan krijgen. Ben er ook wel aan toe moet ik zeggen.
Wel hoop ik dat de sportscholen eerder open mogen. Niet alleen omdat ik zelf terug wil gaan sporten, maar ook omdat beweging nou eenmaal goed voor de gezondheid is. Ik hoor van veel mensen de klacht dat ze thuis in quarantaine aankomen, conditie kwijtraken etc en laat gezondheid juist nu heel erg belangrijk zijn :kissy

karinD
Moderator

Bericht door karinD »

Ja, zeker fijn dat alles weer langzaam open gaat.

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Vanmorgen heb ik Ruben naar school gebracht. Hij had er best zin in, tegen alle verwachtingen in. Wekenlang riep hij dat hij nooit meer naar school wilde, maar vanmorgen was hij eigenlijk best vrolijk, haha. En ik ben met buikpijn terug naar huis gelopen ^_^

Verder kwam ik dit filmpje tegen, van een longarts.

Kirsten
Moderator

Bericht door Kirsten »

Nou, moeders is vandaag ook weer voor het eerst sinds de lockdown boodschappen gaan doen. Wat een crime zeg! Er is bij de supermarkt waar wij komen hanteren ze eenrichtingsverkeer... Daar houd natuurlijk niet iedereen zich aan, afstand? Hoezo?
En dan heb je nog een baby van nog geen 3 weken oud bij je... Tuurlijk, we doen het ook zelf, maar je hoopt dat mensen zich toch aan de regels houden...

Daarna moest ik nog naar de drogist, want had voeding nodig en de supermarkt had het niet... Kon op sommige plekken er amper door met de kinderwagen...

Wij bestellen voortaan maar online... Dan het eten maar vooruit plannen...

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Om nu met een kinderwagen door de supermarkt te moeten lijkt me inderdaad echt 24x niks. Als ik zie hoe mensen zich hier vooral níet aan de regels houden, dan zou ik het met een kersverse baby echt op mijn zenuwen krijgen, denk ik. En dan hadden we eerst nog een mooi systeem bij het binnenkomen, waarbij je een 'schoon' winkelwagentje kreeg aangereikt. Maar nu is het weer ieder voor zich en het is echt een heksenketel....overal karretjes en mensen houden zich vrijwel niet aan de anderhalve meter regel (waar mogelijk)..

MusEnSus
Fanatiek Forumlid

Bericht door MusEnSus »

Hier begint stilaan ook alles weer op te starten.
Onder voorwaarden zouden alle kinderen van de kleuter- en lagere school vanaf 2 juni naar school mogen. Maar dat hangt af van de capaciteit van het gebouw en de leerkrachtenpool, dus het is nu aan de school zelf om te kijken of dat praktisch gaat lukken.
Ava is nu alleszins eindelijk haar eerste halve dagje naar school. Best spannend!!
Voor de rest kwam eindelijk uitsluitsel over de zomerkampen voor kinderen. Ons Pagadderkamp mag doorgaan! Maar er is heel wat om rekening mee te houden. Afgelopen weekend is er over vergaderd. We gaan 2 "bubbels" moeten maken binnen ons kamp die geen materiaal kunnen uitwisselen zonder alles af te wassen, apart moeten eten, zelfde locaties vermijden tenzij alles afgewassen moet worden, leiding mag niet uitgewisseld worden.... Vanavond vergader ik met de kookploeg hoe we dit praktisch gaan aanpakken. We gaan bij 1 bubbel instappen zodat we daar tenminste niet alles bij moeten afwassen. Maar het word een puzzel. We hebben een heel deel van logistiek/onderhoud/hygiëne/was onder ons. Ik krijg nu al hoofdpijn als ik er aan denk.

MusEnSus
Fanatiek Forumlid

Bericht door MusEnSus »

De regering heeft groen licht gegeven, de adviezen zijn goedgekeurd... Vanaf respectievelijk 2 en 5 juni mogen de kleuters en de lagereschoolkinderen naar school binnen de bubbel van hun volledige eigen klas en (!!!!) de kinderen hoeven binnen hun klas de afstandsregel t.o.v. andere kinderen niet meer te bewaren. Eindelijk mogen ze weer samen spelen ♡♡♡♡. Nu is het aan de scholen om te kijken of dit haalbaar is, of ze liever zelf strengere regels aanhouden. Voor onze laatste twee bengels, wachten we dus nog rustig af... maar stel je voor! Toch nog terug naar school dit schooljaar en voor het eerst andere kinderen zien én mogen aanraken!
Sinds gisteren mogen de kleine speeltuintjes ook weer open! Eindelijk wordt er naar de kinderen gekeken met alle adviezen.

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Ik moest gister naar het dorp om een verjaardagscadeau voor mijn vader te gaan halen. Ik kwam er iets voor 12.00 aan en overal waren extra terrasjes gemaakt. De eerste mensen zaten net op hun plekje, in de zon te genieten van een biertje of colaatje. En echt, het zag er zo heerlijk normaal uit. Ontspannen gezichten, veel geklets en gelach, vrolijke bediendes, het is is dat ik naar mijn ouders ging anders had ik zo een terrasje gepakt. Zalig!

karinD
Moderator

Bericht door karinD »

Heerlijk!

Wat ik echt schandalig vond, was dat rascismeprotest op De Dam. Belachelijk. Al die mensen die er trots op waren dat ze dit belangrijker vinden dan de gezondheid van zichzelf. En blijkbaar dan dat van hun naasten. Hoeveel mensen gaan er straks aan corona overlijden omdat er zo nodig 5000 mensen hutje mutje moesten protesteren tegen de dood van 1 man? En denk maar niet dat de meeste van die mensen aan de oproep gehoor gaan geven om 2 weken in quarantaine te gaan. Moet je mee aankomen bij je baas: ik kom 2 weken niet werken omdat ik een avondje op de dam heb gestaan. Ik vond die demonstratie belangrijker dan mijn baan.
En dan de top van de politie in Amsterdam. Er schijnen dus al heel vroeg verschillende agenten aangegeven te hebben dat het te druk aan het worden was. Er had gewoon al heel vroeg ingegrepen kunnen worden.

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Zo, we zijn nu een paar maanden verder. Hoe staat iedereen er nu in? Nog steeds een beetje hetzelfde?

Plaats reactie