Bodyshaming

Plaats reactie
Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bodyshaming

Bericht door Sandy » 26 apr 2019, 12:27

Hoe ouder ik word, hoe blijer ik ben met mijn lijf. En de imperfecties die daarbij horen. Ben echt zo klaar met dat hele bodyshaming overal, de hele tijd. De één is te dik, de ander weer te dun. Nummer 3 is niet mooi genoeg en nummer 4 niet lang genoeg, of juist weer te lang...........We zijn goed zoals we zijn.

Gisteren stuitte ik op een tweet van Viva, ze hadden het volgende geplaatst:

Wanneer je het artikel las kwam het eigenlijk vooral neer op minder eten, hard sporten en oh ja, nog wat meer diëten. Want het is natuurlijk een schande om een bikini aan te trekken als je een maat meer hebt. Of als je buik niet strak genoeg is. De reacties onder de tweet liegen er ook niet om:

enzovoorts. Viva heeft het artikel inmiddels offline gehaald, na alle kritiek. Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die er zo over denkt. Ik ga straks met mijn maat 40, slappe buik vol littekens en blubberbenen gewoon lekker naar het zwembad. In bikini. ;-)

Hoe sta jij tegenover bodyshaming? Heb jij er wel eens ervaring mee gehad?

Jennn
Actief forumlid
Contacteer:

Re: Bodyshaming

Bericht door Jennn » 26 apr 2019, 12:37

Oh, haha, ik was ook flink boos hierom, heb ook op twitter gereageerd idd. Dat het artikel offline is had ik nog niet gezien. Flair poste een soortgelijk gesponsord artikel. Ik zei dit:

Ik heb idd wel de nodige ervaring met bodyshaming helaas. Ik zit goed in mijn vel en kan nu oprecht zeggen dat het me niks meer doet, maar dat heeft wel veel tijd gekost.

Jennn
Actief forumlid
Contacteer:

Bericht door Jennn » 26 apr 2019, 13:20

Flair heeft hem ook offline gehaald zie ik.

Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Sandy » 26 apr 2019, 14:02

Jennn schreef:
26 apr 2019, 13:20
Flair heeft hem ook offline gehaald zie ik.
Goh, verrassing...en terecht, met hun mislukte, verkapte sponartikel. :stfu

Rottig dat je er veel te maken mee hebt gehad. Ik ook, helaas. Met name mijn overgewicht is altijd reden voor anderen geweest om rottige opmerkingen te maken. Maar ik was, als ik anderen soms moest geloven, ook vre-se-lijk lelijk, dus het ging niet alleen om mijn figuur. Het laatste jaar, anderhalve jaar, ben ik niet meer bekritiseerd. Ik denk deels vanwege mijn gewichtsverlies maar deels ook wel vanwege mijn veranderde houding. Ik straal veel meer zelfvertrouwen uit (heb ik me laten vertellen) en krijg nu juist vaak complimentjes of engerds die allerlei dubieuze voorstellen doen....omgekeerde wereld. Zo raar want ik ben nog steeds dezelfde persoon als voorheen. Mijn lijf is echter verre van perfect en hoewel ik het vorige zomer nog heel eng vond hups ik nu ook gewoon in bikini rond buiten. :yep

Vleermuis
Nieuw forumlid

Bericht door Vleermuis » 05 mei 2019, 13:21

ik hoop dat ik hier niemand mee beledig

Fijn dat je je goed voelt in je lijf, ondanks je gewicht en mogelijke andere imperfecties.

Echter moeten we niet vergeten dat overgewicht een serieus gezondheidsprobleem is! Dat kan niet genegeerd worden.

Uiteraard begrijp ik dat er door ziekten/medicatie overgewicht veroorzaakt kan worden, maar als je verder gezond bent, wat is dan het issue om van je overgewicht af te komen?

De advertenties zouden dan eigenlijk ook aan moeten moedigen tot gezond en gevarieerd eten en regelmatig bewegen, of het nou een plus size model is of een model met ondergewicht die dit aanprijst... En laat dan ook realistische before en after foto's/filmpjes zien en hoeveel tijd er voor nodig is geweest om x gewicht aan te komen/af te vallen.

Note: ik ben zelf ook niet de slankste en daar ben ik me van bewust...

karinD
Moderator

Bericht door karinD » 05 mei 2019, 14:24

Allereerst, nee je hebt me niet beledigd. Maar met deze reactie hoop ik antwoord te geven op je vraag: wat houd je tegen, als je gezond bent, om af te vallen. Ik schrijf dit niet om je aan te vallen maar om je een inkijkje te geven in hoe veel mensen (niet allemaal) aan flinke overgewicht komen.
Veel mensen met overgewicht zijn namelijk lichamelijk best redelijk gezond, maar geestelijk niet. En daar zit het grote probleem bij mensen met flinke overgewicht ;-)

Veel mensen denken dat iedereen met een maatje meer zich bewust vol heeft zitten proppen en dat je dat heel makkelijk kan voorkomen. Dat afvallen gewoon heel makkelijk is, gewoon minder gaan eten.

Was het maar zo simpel. Ik kamp al zo ongeveer mijn hele leven met flinke overgewicht. Ik heb een aangeboren eetstoornis en daarnaast ben ik een emotie-eter, een binnenvetter. Gebeurt er iets wat ik niet kan handelen dan kan ik daar niet over praten maar dan eet ik het weg. Niet dat dat lukt, maar voor even hebben mijn emoties niet meer de overhand.
Gevolg: ik heb heel lang heel veel moeite gehad met het herkennen van mijn emoties. Ander gevolg: ik ben ernstig verslaafd aan suiker want dat is wat je gaat eten als je je rot voelt. Dan grijp je echt niet naar een zak rauwe peentjes of een komkommer.
Mijn eetstoornis houd in dat ik bijna niks lust en dat ik misselijk wordt als ik iets eet wat ik niet lust. Mijn keel vrwerkt het niet, gooit het er gelijk weer uit. Gevolg daarvan is dat het me erg veel moeite kost om gezond en gevarieerd te eten. Je kan ten slotte niet 7 dagen in de week snijboontjes op tafel zetten.

Ja, lichamelijk ben ik, afgezien van mijn astma en mijn overgewicht met bijbehorende klachten, gezond. Lichamelijk gezien is er geen enkele reden waardoor ik niet zou kunnen afvallen. Maar er komt bij mij, en bij veel andere mensen, heel wat meer bij kijken dan gewoon minder eten en stoppen met snoepen. Veel mensen liggen geestelijk overhoop waardoor ze de kracht niet kunnen opbrengen om af te vallen. Veel mensen met overgewicht zijn emotie-eters. Zie eerst die emoties maar eens onder controle te krijgen, als dat gelukt is kun je gaan afkicken van de suiker, en neem van mij als ervaringsdeskundige aan, dat is waanzinnig zwaar en gaat gepaard met zware hoofdpijnen en enorme vermoeidheid, tot wel een paar weken lang, met als gevolg dat je nog veel harder dan eerst moet vechten. Heb je dat succesvol doorstaan, moet je de rest van je leven blijven zorgen dat je niet te veel stress hebt want je valt oh zo makkelijk weer terug in je oude patroon.

Ik heb de eerste stap gezet en ben weer aan het leren om te voelen. Wat voel ik? Verdriet, pijn, boosheid? Waar komt dat door? Dat is erg moeilijk en zodra ik begin met weg-eten kan ik er geen antwoord meer op geven. Maar ik ben Werk-in-uitvoering en daar ben ik trots op. Hoe lang het me ook gaat kosten. Ik heb 30 kilo overgewicht en ik walg niet meer van mezelf als ik in de spiegel kijk :yep

Do what you love and love what you do

Vleermuis
Nieuw forumlid

Bericht door Vleermuis » 05 mei 2019, 15:08

Bij het psychologische had ik niet helemaal stilgestaan. Daardoor komt het misschien ook wat zwart/wit over.
Daar is dan ook een punt waar ze met advertenties niet mee bezighouden.

Dat is uberhaupt iets wat steekt in de huidige maatschappij. We kunnen elkaar (met name op straat) niks meer vragen, want dan worden we massaal beledigd. Nu is het uiteraard niet heel tactisch om aan een wildvreemde te vragen hoe die aan zijn/haar omvang komt.

Wellicht ook een idee voor adverteerders om daar wat meer op in te spelen. Gewoon realistisch adverteren en ook met het oog op het geestelijke punt van over en-of ondergewicht.
Het bespreekbaar maken van zaken dat zal al een hoop schelen.

Wel fijn om te lezen dat je niet (meer) van jezelf walgt als je in de spiegel kijkt.

karinD
Moderator

Bericht door karinD » 05 mei 2019, 15:24

Geestelijke problemen zijn helaas inderdaad nog altijd een enorm taboe. Niemand wil ze hebben dus als je ze niet ziet, zijn ze er niet. Als je een been breekt vraagt iedereen hoe het met je gaat en als je depressief bent moet je je niet aanstellen. Zo zit de maatschappij in elkaar. Psychische problemen wil niemand bij stilstaan want de menselijke geest is niet te begrijpen dus kun je er maar beter over zwijgen. Daarom gaan de advertensies daar ook niet op in. En daarom staan mensen er niet bij stil wat stress en andere psychische klachten met je kan doen.
Heel begrijpelijk dus dat je daar niet bij stil gestaan heb. Daarom vertelde ik ook mijn verhaal ;-)

Neptunus
Blogger & Recensent

Bericht door Neptunus » 05 mei 2019, 16:31

Amen karin.
Hier ook aangeboren eetstoornissen en emotie eter.

Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Sandy » 05 mei 2019, 17:23

Overgewicht en ondergewicht moeten zeker niet onderschat worden. Des te fijner vind ik het dan ook dat we onze (eet)problemen tegenwoordig gewoon met elkaar durven bespreken, zonder dat er meteen gewezen wordt. Er komt inderdaad heel wat bij kijken en is allemaal niet zo zwart/wit als sommigen lijken te denken.

Maar des te fijner vind ik het dus om te zien dat we, ook met een maat meer of minder, met of zonder hulp, er gewoon wel mogen zijn. Pak ik de reclamefolder van bijvoorbeeld de Hema, dan zie ik dat zij tegenwoordig modellen met verschillende figuren gebruiken. Ik kan hierdoor beter zien hoe kleding of ondergoed op een bepaald model valt (ik heb nu maat 40, kom van 54 af), en voel me ook echt geen freak meer of wat dan ook. En door dat stukje innerlijke rust merk ik dat ik ook weer meer zelfvertrouwen krijg. En dat is fijn, dat zou iedereen moeten kunnen hebben. Genoeg zelfvertrouwen om dat ene leuke jurkje te kopen, om aan het zwembad te kunnen liggen zonder dat een ander je vertelt dat je niet goed genoeg bent. Te dik, te dun, of te lelijk.

modellen.jpg

Ik denk dat we allemaal al wel van onszelf weten wat onze persoonlijke minpunten zijn. Ik wist dondersgoed dat ik te zwaar was (om het even welke reden), dan hoeft een ander me dat op straat niet ook nog eens te vertellen....Hopelijk groeien we op een gegeven moment naar een punt toe waarin we elkaar gewoon allemaal kunnen accepteren en waarin het niet meer als iets schandaligs wordt gezien als je te zwaar of te licht bent. ;-)

karinD
Moderator

Bericht door karinD » 05 mei 2019, 19:38

Het is inderdaad een goede ontwikkeling dat er grote bedrijven als de Hema zijn die modellen van verschillende maten gebruiken. De maatstaf van hoe iemand eruit hoort te zien wordt bepaald door modellen. Vroeger hadden modellen een normaal figuur en keken mensen meer naar de modellen dan naar de kleding. Dus zijn de grote namen graatmagere modellen gaan gebruiken om hun kleding te presenteren. Helaas met een ander resultaat dan bedoeld: mensen gingen dat broodmagere als nieuwe standaard zien. Dus wie weet wat er gebeurd als ook de grote merken verschillende modellen gaan gebruiken.

Kirsten
Moderator

Bericht door Kirsten » 05 mei 2019, 20:05

Dat psychische is echt iets wat je kan nekken. Ik merk het bijvoorbeeld vooral als ik ongesteld moet worden. Dan heb ik echt cravings. Nu ik in mijn huidige situatie zit heb ik ook nog niet de motivatie om mijn eetpatroon om te gooien, ook al weet ik dat dit nu toch echt moet, ik zit op het randje van overgewicht.

En met mijn maatje 40 mag ik eigenlijk ook niet klagen. Toch merk ik ook bij mezelf dat ik toch altijd op safe speel tijdens kleding kopen bijvoorbeeld. Standaard basics en niet iets met een drukkere print, omdat ik anders denk dat ik opblaas, ofzo...
En toch word dat standaard basic wel heel erg saai en niet echt vrouwelijk...

Toch snap ik het punt van Vleermuis ook wel, hoewel dat ook wat zwart/wit overkomt, maar dat zal vast niet helemaal de bedoeling zijn geweest.

Plaats reactie