ASMR

Plaats reactie
Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

ASMR

Bericht door Sandy » 10 apr 2019, 16:50

ASMR (Autonomous Sensory Meridian Respons) is een reactie vanuit je hersenen op bepaalde geluiden, aanraking en beelden: bijvoorbeeld blaadjes die zacht knisperen, een fluisterende stem, zacht rinkelende belletjes, aanraking wanneer je bij de kapper of visagist bent of het geluid van schelpjes in zacht klotsend water. Sommige mensen reageren daar op, door middel van een tintelend gevoel in de hersenen en op de hoofdhuid. Soms kan het gevoel van tintelen ook helemaal doortrekken over je rug, armen etc. Het gevoel wordt als dusdanig fijn en ontspannend ervaren, dat bij ASMR ook wel wordt gesproken van een ‘braingasm’. Niet iedereen heeft deze ontspannen ervaringen overigens. Sommige mensen vinden de ASMR filmpjes zelfs ronduit irritant. Ook kan het zijn dat je wel ervaringen met ASMR hebt, maar weer net bij andere geluiden of beelden dan de meeste andere mensen. Het is een kwestie van uitproberen en jezelf goed observeren: krijg je tintelingen op je hoofdhuid bij het zien en horen van rinkelende armbanden, dan is dat jouw triggerpoint.

Zen modus.
Zelf ben ik heel gevoelig voor de effecten van ASMR. Zo vind ik het heel erg ontspannend om op mijn rug gekriebeld te worden, maar ook een middagje in de kappersstoel of mijn haren laten uitkammen vind ik zalig, net als het geluid van regen: ik raak daar helemaal in een soort Zen modus van. Verder reageer ik ook heel goed op specifieke geluiden van materialen en op fluisteren. Sinds het zien van mijn eerste ASMR filmpje ben ik dan ook aan het zoeken geslagen naar meer filmpjes. En wat blijkt: youtube staat barstensvol met leuke ASMR filmpjes, er is letterlijk vanalles te vinden: nice! Zo kijk ik soms een ASMR filmpje vlak voordat ik ga slapen: ik kan dan meer ontspannen aan mijn avondritueel beginnen en slaap beter in.

Mijn favorieten.
Ik zal nu enkele van mijn persoonlijke favoriete ASMR filmpjes met jullie delen. Uiteraard ben ik ook benieuwd naar jouw favoriete filmpjes. Welke Youtubers volg jij? En wat zijn bij jou nou echt triggerpoints?

Whispers Red met een zogeheten hair play filmpje:

Gentle Whispering met een aantal geluidjes. Ik vind vooral het getik op het gelballetjesmasker kalmerend werken. Vandaar ook dat ik hem vanaf dat moment laat zien:

Made in France met regengeluiden:

Whispers Red geeft een ontspannen rugbehandeling:

Whispers Red met Himalayan Singing Bowls:

"Zaldrīzes buzdari iksos daor"

MusEnSus
Actief forumlid

Re: ASMR

Bericht door MusEnSus » 28 apr 2019, 20:20

Ik ken het wel. Een vriendin van mij is er gek op. Die luistert dat regelmatig 's avonds op bed.
Ik ben zelf ook redelijk gevoelig voor geluid. Gek genoeg krijg ik bij het geluid van klankschalen steeds het gevoel alsof ik het geluid niet kan verdragen. Dan voel ik "electriciteit" in mijn hersenen.

Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

Re: ASMR

Bericht door Sandy » 30 apr 2019, 10:30

Dat kan heel goed kloppen. Ik denk dat de goede triggers voor iedereen weer anders zijn. Zo word ik zelf helemaal naar van eetgeluiden, en daar schijnen veel mensen dan wel weer gelukkig van te worden. Ik krijg dan juist de neiging om klappen uit te gaan delen, haha. Maar zie of voel ik gekriebel op lijf of in haren, hoor ik zachte knispergeluidjes of een mooie fluisterstem dan ontspan ik wel weer helemaal ;-)

"Zaldrīzes buzdari iksos daor"

Plaats reactie