[Blogartikel] Joella schrijft

Plaats reactie
Neptunus
Blogger & Recensent

[Blogartikel] Joella schrijft

Bericht door Neptunus » 11 mei 2019, 07:18

In dit blogartikel wil ik jullie mee nemen op het avontuur van het schrijven, want schrijven is het geen wat ik enorm graag doe.
Waar, wanneer en hoe schrijf ik het liefst, dat lees je in dit blogartikel.
45680370_1893731530748359_2605315848809742336_o.jpg
Ik schrijf Poezie, korte (kinder) verhalen, een autobiografie in dichtvorm, een fantasy in dichtvorm, een thriller in wording en ligt momenteel mijn prentenboek bij de illustrator.
Enkele verhalen staan op sweek een platform waar je je verhalen kunt delen en waar je een hele hoop verhalen kunt lezen (gratis).
Zo zijn er voorlees verhaaltjes van mijn hand te vinden, het boek Ik Leef en het boek Elias en Silver.
Ook op de website voorleesverhaaltjes (mijn website) zijn kinder verhalen en kinderpoezie van mijn hand te vinden.

Hoe ben ik ooit begonnen met schrijven?
Dat begon als kind al zodra ik kon schrijven, verhalen over mijn favoriete band/zangers maar ook gedichten.
Omdat ik mijn gevoelens niet goed kon verwoorden leerde ik ze in gedichten opschrijven.
Het werkte therapeutisch.
Ik schreef ze met de hand, wij zijn namelijk niet opgegroeid met de pc en die hadden wij dus ook niet.
Ik schreef dagboeken vol, gedichtjes en verhalen met de hand en alles bewaarde ik in snelhechters.
Toen we op mijn 14e eindelijk een computer hadden begon ik op de pc te schrijven.
Alles behalve de dagboeken zijn verloren gegaan met de verhuizing.
Maar ik weet nog dat er altijd een gedichtje ingelijst in de woonkamer stond ten tijde van mijn eetstoornis waar ik een gedicht over had geschreven.

Op mijn 16e werd het schrijven minder, mijn verzorgpony werd ingeslapen en pas op mijn 28e lukte het weer om een gedicht te schrijven.
Al die jaren heb ik geen pen meer vast gehouden.
De inspiratie was weg.

Op mijn 30e begon het pas opnieuw weer te kriebelen en begon ik weer met schrijven, bij de bieb liet ik mijn gedichten lezen en dat vond ik doodeng maar zo is het balletje weer gaan rollen.
Nu schrijf ik dagelijks en merk ik dat het weer therapeutisch werkt.

Waar en hoe schrijf ik het liefst?

Mijn inspiratie haal ik overal vandaan, zo ook thuis door geuren/kleuren/emoties van mijzelf maar ook van anderen/het horen van geluiden binnen of buiten en ook door het maken van wandelingen krijg ik inspiratie.
Ik schrijf zowel met de hand, als op de pc en op mijn gsm.
Overal vind je dan ook verhalen of gedichten.

Opleiding Poezie schrijven:

Vorig jaar ben ik begonnen met de opleiding Poezie schrijven, dit omdat ik huisdichter(es) ben van een stichting en omdat ik zoveel schrijf.

Deze opleiding (cursus) leek mij een welkome toevoeging.

Momenteel heb ik net les 11 afgerond met een 8, de opleiding bestaat echter uit 48 lessen dus voorlopig ben ik nog niet klaar.
de cursus is erg interessant, oude dichters komen aan bod allerlei regels en wetenswaardigheden van de poezie maar ook ga je elke keer zelf aan de slag.

Hou jij ook van poezie schrijven en wil je je er meer in verdiepen raad ik deze cursus echt aan.

Hij is te vinden op Laudius.nl

Wat wil ik met het schrijven bereiken?

Wat ik het belangrijkste vind is de lol die ik heb in het schrijven.
Ik vind het heerlijk om ze te delen maar ik schrijf ook graag nog voor mezelf.
De therapeutische werking en het plezier erin hebben staat op nummer 1.
Jezelf verbeteren is voor mij ook iets wat ik nodig vind en jezelf uit blijven dagen: schrijf eens een ander genre, probeer nieuwe dingen uit.
Ga op avontuur in het schrijven.
Heb vooral plezier in het schrijven.
Natuurlijk hoop ik dat ik mensen met mijn schrijfsels kan verblijven of een steuntje in de rug kan geven.
Al heb ik er maar 1 persoon mee kunnen helpen, hoop kunnen geven dan ben ik gelukkig.

JoAn gedichten:

Op Facebook beheer ik de pagina JoAn gedichten waar ik mijn gedichten op plaats, enkele keren per week.
Mocht je het dus leuk vinden meer te lezen van mij geef de pagina dan een like, dat zou ik natuurlijk ook erg waarderen.
Op www.voorleesverhaaltjes.webs.com vind je voorlees verhaaltjes voor de allerkleinste.
Leuk als je eens een kijkje neemt.
Op sweek vind je mij onder de naam Joella van den Broek en kun je ook verhalen van mijn hand lezen.

Neptunus
Blogger & Recensent

Re: [Blogartikel] Joella schrijft

Bericht door Neptunus » 11 mei 2019, 08:34

www.joellavandenbroek.webs.com

Mijn verhalen o.a Ik leef de autobiografie en Elias & Silver de fantasy.

karinD
Moderator

Bericht door karinD » 11 mei 2019, 10:27

Wat een mooi artikel, Joëlla.
Ik hoop op een dag ook weer verder te kunnen met schrijven.

Do what you love and love what you do

Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Sandy » 12 mei 2019, 12:19

Leuk blogartikel, Joella! Ik vind je schrijfsels en gedichten altijd erg leuk om te lezen!

Neptunus
Blogger & Recensent

Bericht door Neptunus » 12 mei 2019, 13:21

Dank jullie wel.
Lief dat je dat zegt Sandy thanks meis.
Karin ik hoop dat je het gauw weer kunt op pakken en lekker gaat schrijven..

Plaats reactie