Blog: mijn liefde voor boeken

Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

Blog: mijn liefde voor boeken

Bericht door Sandy » 23 apr 2019, 15:53

Onderstaand verhaal publiceerde ik op 22 oktober 2017 op het voormalige Passion 2 Create blog en heb ik aangevuld met nieuwe informatie.

Ik kan me nog goed herinneren dat ik vroeger met regelmaat in de bieb te vinden was: ik leende er regelmatig allerlei boeken. De meeste boeken hadden dieren als thema, maar spannende verhalen vond ik ook erg leuk om te lezen. Kleine Sandy snuffelde in haar jeugdjaren heel wat uurtjes tussen de boeken. Ik kan de ietwat muffige geur van de bieb nog bijna ruiken.

gevangen-wind-1.jpg

Ons fantasiewereldje.
Als kind was ik vrij verlegen, dromerig en introvert. Ik vond het fijn om mezelf even in mijn eigen fantasiewereldje terug te kunnen trekken. Zeker als ik weer eens een dag op school had waarbij ik veel werd gepest. Mijn boeken waren mijn veilige haven. Ik las, leende, las nog meer. En op een gegeven moment kreeg ik ook eigen boeken. Daar was ik heel erg trots op. Een paar van deze boeken heb ik nog steeds. En inmiddels leest Ruben deze boeken nu ook, hij blijkt een vlotte leerling te zijn en leest in rap tempo allerlei soorten boeken weg...De waanzinnige Boomhut, maar ook van die 'Wist je dat?' boeken worden hier verslonden. Heerlijk vind ik dat.

Carrie.
Las ik in mijn jonge jaren vooral dierenboeken, later ben ik mijn smaak anders gaan ontwikkelen: ik was een jaar of 11 toen ik van mijn zakgeld een Poema Pocket van Stephen King kocht: Carrie. Ik betaalde er toen 5 gulden voor: dat was mijn hele zakgeld voor een week, haha. De boeken van King zijn erg spannend: vaak zijn de verhalen erg gedetailleerd geschreven (en dat is leuk als je, net als mij, erg visueel bent ingesteld) en met een flinke toef fantasy er door heen gemengd: ik vind het fantastische horrors en heb vele uren doorgebracht met het lezen van zijn boeken. Ik weet nog dat ik Carrie las in een zelf gefabriceerd ‘nestje’ in de achtertuin. Het was zomer, broeierig heet en onder een tweetal grote parasols had ik een hoekje vrijgemaakt. Hier heb ik hele middagen gezeten, met enkel het geluid van bijen en vogels op de achtergrond. Meer had ik niet nodig. Het waren simpele maar mooie tijden.

Voorkeuren.
In de jaren tussen pakweg 2009 en 2016 heb ik vrijwel niets gelezen. Tijdschriften niet meegeteld. Ik was druk, kreeg veel nieuwe hobby’s en mijn boeken begonnen stof te happen. In 2016 is dit gelukkig veranderd. De afgelopen jaren heb ik wel echt van alles gelezen. Horrors, thrillers maar ook informatieve boeken, encyclopedieën en romans. Van bloederige horrorverhalen tot het bijna zoetsappige Gejaagd door de Wind. Boeken waar ik momenteel heel erg gelukkig van word: historische verhalen, young adults, forensische/medische thrillers en, jawel: nog steeds die dierenverhalen. Zo ben ik al jarenlang fan van het boek Watership Down, in Nederland bekend als Waterschapsheuvel, van Richard Adams. Op dit moment lees ik voornamelijk boeken van Tess Gerritsen en Patricia Cornwell. Ook ben ik he-le-maal verslingerd aan de boeken van George R.R. Martin. Zijn ‘A Song of Ice and Fire’ boeken zijn echt geweldig en ik zit dan ook met smart op het nieuwste deel uit de reeks te wachten. Ik vind dus vrij veel boeken leuk maar ik heb ook gemerkt dat ik niet zoveel met chicklits en Nederlandse literatuur heb. Dat zijn boeken die ik vrijwel altijd links laat liggen, geen idee waarom.

Nu even niet.
Het leven in de GroteMensenWereld is niet altijd even gemakkelijk. We staan bol van de verplichtingen, we moeten ontzettend veel: werken, rekeningen betalen, nog meer werken, voor ons gezin zorgen, sociale happenings, noem het maar op. Onze agenda’s puilen zowat uit van de afspraken en verplichtingen. Het hoort er bij maar door de drukte heb ik af en toe echt even een ‘nu even niet’ momentje nodig. Nu even niet werken. Nu even geen verplichtingen. Dat zijn de momenten waarop ik de stofzuiger aan de kant mik en een boek uit de kast trek. Het zijn de momenten waarop ik me eventjes heerlijk in mijn boekenbubbel terugtrek en een stuk ga lezen. Vaak in het gezelschap van een grote bak kruidenthee, een stuk chocolade en in het gezelschap van minstens twee heftig knorrende schootkatten. Ik kan het iedereen aanbevelen.

Uit ervaring kan ik zeggen dat we snel de neiging hebben om te stoppen met lezen. Stoppen met ontspannen. Stoppen met dat stukje me-time. Ik heb jarenlang niets gelezen totdat ik in 2016 besloot dat het anders moest. En ook een jaar na mijn echtscheiding pakte ik het lezen opnieuw terug op, ik had het echt weer nodig om met een boek op de bank te ploffen. En oh my gods wat heb ik het lezen gemist. Wat is het fijn om een ‘nu even niet’ momentje te pakken. Op de momenten dat ik met mijn boek op de bank of in bed lig ben ik heel even weer dat kleine meisje uit de jaren negentig. Geen zorgen, alleen maar een boek en een hoofd vol fantasie. Ik kan het iedereen van harte aanbevelen.

de-sprookjesverteller-lemniscaat.jpg

P.S. Meer over mijn boekenliefde lezen? Volg me dan op Hebban.

Laatst omhoog gehaald door Sandy op 23 apr 2019, 15:53.

Plaats reactie