Recept: pompoensoep

Admin
Site Admin
Contacteer:

Recept: pompoensoep

Bericht door Admin » 21 mar 2019, 10:07

Onderstaand recept heb ik op 8 oktober 2012 op het voormalige Passion 2 Create blog gepubliceerd. Uiteraard is het op het moment dat ik dit artikel herpubliceer geen herfst, maar pompoensoep kan nu nog prima worden gemaakt.

De herfst is duidelijk ingetreden: het is inmiddels een heel stuk kouder geworden, de wind en de regen zijn behoorlijk aanwezig en de bakjes thee zijn niet aan te slepen. Met dit soort weertypes breng ik veel tijd door in huis, en zo ook in de keuken. Ik vind het leuk om af en toe te experimenteren met eten, en zo kwam ik onlangs op het idee om zelf pompoensoep te gaan maken. Het resultaat was verrassend lekker, ik had een grote pan soep gemaakt en die is in 2 dagen tijd helemaal leeg gegaan. Lees snel verder voor mijn zelfverzonnen recept ♥

pompoensoep1.jpg
pompoensoep1.jpg (235.42 KiB) 618 keer bekeken

Ingrediënten:
– 1 eetbare (oranje) pompoen
– peper en zout
– hot curry (poeder in een doosje)
– 2 winterpenen
– een zak uienringen (of zelf een paar uien snijden)
– een goedgevulde hand met pijnboompitten
– 2 tot 4 teentjes knoflook (staan niet op de foto)
– 6 blokjes groentebouillon
– een bakje crème fraîche
– Keukengerei: stevige (hak)messen, een dunschiller, een lepel om het vruchtvlees mee uit de moten te lepelen, een snijplank, bakje voor het afval, een grote pan en een staafmixer.

pompoensoep2.png

Bereiding:
Snijd je pompoen in parten, haal het vruchtvlees en de zaden eruit, en schil de schil (met een dunschiller) er af. Snijd alles in stukjes. Schrik niet, een pompoen kleinsnijden is behoorlijk pittig hak- en sloopwerk!
Haal de kontjes van de winterpenen af, schil ze en snijd ook deze in stukjes. Iets kleinere stukjes dan de pompoenpartjes: de penen zijn iets minder snel gaar. Doe alle stukken in een pan, en zet alles net aan onder water. Ik kwam op zo’n beetje 4 liter uit. Doe de bouillonblokjes erbij en koken maar.

Doe de uienringen in een pan en bak ze tot ze net aan bruin zijn. Wanneer de uien glazig aan het worden zijn doe je de pijnboompitten erbij, plet je de knoflooktenen en doe je die er ook bij en bak je alles af.
Wanneer de pompoen/peenstukjes gaar zijn, doe je je gebakken uien, pijnboompitten en knoflookteentjes erbij en mix je alles tot moes met een staafmixer. Daarna nog wat peper, zout en een beetje hot curry poeder er bij, even goed doorroeren. Houd je van pittig? Doe er dan gerust wat extra peper en hot curry bij.
Vul je kom met pompoensoep en doe er een toefje crème fraîche doorheen. Beetje roeren zodat je crème fraîche door de soep heen mengt tijdens het smelten.

pompoensoep4.jpg
pompoensoep4.jpg (292.65 KiB) 618 keer bekeken

Eet smakelijk!

Plaats reactie