OCD topic

Plaats reactie
Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

OCD topic

Bericht door Freya »

Ik had het er van de week met iemand over: OCD: een Obsessieve-Compulsieve Stoornis. (meer info: hier.) Al pratende kwamen we een beetje tot de conclusie dat vrijwel íedereen in meer of mindere mate last heeft van dwangmatige handelingen. Even een paar praktijkvoorbeeldjes:

- Je wasknijpers op kleur gebruiken: denk aan groene wasknijpers voor shirts, rode voor broeken, etc.
- De schone handdoeken op een specifieke volgorde in de kast inruimen
- M&M's of andere snacks die je op een specifieke manier móet opeten
- Heel erg sterkte drang om je huis (continue) schoon te maken
- Na zo ongeveer alles wat je aanraakt, je handen (moeten) wassen
- Bij het naar boven gaan steeds één traptrede over (moeten) slaan
- Voorwerpen op tafel heel netjes naast elkaar neerleggen

En zo zijn er nog tal voorbeelden te noemen. Ik ben benieuwd of jullie iets van (lichte) dwangmatige handelingen hebben. Heb je jezelf er wel eens op betrapt?

Zo heb ik als kind bijvoorbeeld heel lang kronkelend op het fietspad gefietst. Ik moest van mezelf tussen de witte streepjes op het pad door slalommen, dat vond ik zó leuk. Nagelbijten heb ik ook heel lang dwangmatig gedaan als kind. Daar ben ik rond mijn 21e wel mee gestopt, helaas zijn mijn nagels wel permanent beschadigd. En als ik een handje M&M's in mijn hand heb, pak ik eerst de dubbelen, zodat er uiteindelijk van alle kleuren precies evenveel overblijven.

Neptunus
Blogger & Recensent

Re: OCD topic

Bericht door Neptunus »

Ik heb constant de drang dat ik mijn huis moet schoonhouden en de tafels leeg moeten zijn en schoon.
Boodschappen recht in de tas en precies in gepakt
Dingen die scheef liggen of staan krijg ik enorm de kriebels van
Kruimels op het aanrecht
Ehhh ja dus ik heb dat ook

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Re: OCD topic

Bericht door Freya »

Oh de scheve dingen, ja daar noem je wat. Ik krijg echt de kriegels als ik ergens een lijst of schilderij scheef zie hangen. Bij mijn baan als huishoudelijke hulp heb ik heeeel veeel lijstjes al dan niet stiekem terug recht gehangen. En in mijn plantenkast moet alles ook op zijn plek blijven staan.

Plaats reactie