Sandy's Tuintje

Plaats reactie
Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

Sandy's Tuintje

Bericht door Sandy » 07 jun 2019, 17:35

Hej, van harte welkom in mijn eigenste Tuintopic. In dit topic wil ik wat meer gaan vertellen over mijn voor- en achtertuin. Ik woon nu bijna een jaar alleen en sinds een paar maanden heb ik meer interesse gekregen in tuinieren. Ik ben een paar maanden terug begonnen met het herinrichten van mijn tuin, helemaal naar mijn eigen smaak. Laat me er bij vertellen dat ik een budget van bijna nul en praktisch géén gereedschap heb. Om het allemaal wat uitdagender te maken, haha. Ik verbouw de tuintjes dus in etappes en met de nodige helpende handjes en alles. :mrgreen :mrgreen

sandys tuintje.jpg

Het begin.
Op 28 juni 2018 kreeg ik de sleutel van mijn nieuwe woning. Een prachtig leuk huisje met een aardig leuk tuintje er bij. Aardig als in: hij is netjes onderhouden. Maar, het was niet míjn tuin. Ik vond hem een beetje te strak, te netjes. Ik hou meer van een ietwat verwilderde natuurtuin. De voortuin ligt bij het verhuizen letterlijk ramvol gevuld met klimop en in de achtertuin staan 23 klimopstruikjes tegen de schuttingen aan. Ik háát klimop. En dus ging ik sparen, en wachtte ik geduldig af. Een paar maandjes geleden ben ik begonnen met klussen...

De moestuin.
Mijn eerste klus was het aanpakken van de grindbak, achterin de tuin. Die lag er voor sportdoeleinden van de vorige bewoners. Ik heb niks met grind. Bah. En dus moest de grindbak een moestuin worden. Ik vertel alles over mijn moestuin in dit topic: viewtopic.php?f=19&t=51

De achtertuin.
De rest van de achtertuin werd mijn grote tweede stap. Met wat hulp hier en daar werden de 23 klimopstruiken verwijderd. In de korte border rechts heb ik vervolgens een paars/roze passiebloem en een hele shitload aan bloemenmengsels gezaaid. Welkom, vlinders! En welkom bijtjes! Ook al vind ik jullie eng, wees welkom in mijn tuintje!

bloemenborder.jpg

Verder heb ik rechts nog een heel stuk waar gras langs de schutting ligt. Daar wil ik mettertijd nog wat leuke struikjes tegenaan gaan zetten. Ik heb er al één plant staan, een 'Magical' Hortensia: de bloemetjes veranderen gedurende het seizoen van kleur! Er hangt al wel een vogel voederhuisje, ik heb elke dag bezoek van onder andere houtduiven, tortelduiven, kauwen, eksters, merels, mussen en koolmeesjes. Gezellig!

hortensia magic.jpg

Aan de linkerkant heb ik de 4 schuttingpanelen gereserveerd voor mooie klimmers: tegen elk paneel komt één nieuwe plant te staan. Ik heb al een passiebloem geplant. Ik heb nog ruimte voor een kamperfolie, een Jasmijn en.....? Over die laatste moet ik nog even nadenken.

achtertuin rechts.jpg

De voortuin.
En dan de voortuin. De grootste ramp van allemaal. De vorige bewoners waren lekker praktisch, en hebben hem zo goed als onderhoudsvrij gemaakt. Begrijpelijk, maar......overal waar je kijkt zie je klimop planten. Gatver.....En dan is er nog het probleem dat ik naast een steegje woon. Letterlijk iedereen die het steegje in- of uitloopt snijdt een stukje af en loopt door mijn voortuin. Ik krijg daar dus echt wurgneigingen van. Het eerste project voor de voortuin: een hekje regelen zodat men niet meer door mijn tuin loopt. Wie weet lukt het me dit weekend nog om in ieder geval de materialen te regelen.

Wat ik al wel gedaan heb: de border naast de voordeur leeggetrokken: dat was één grote onkruidbende. Tegen de regenpijp heb ik verder een kleine stokroos geplant. Ik ben gek op stokrozen en ik kan niet uitsluiten dat er niet nog meer bij gaan komen, haha. Als het hekje er in staat wil ik de rest van deze border gaan opvullen met tuinkruiden (aardbeimunt!) en vetplantjes.

aardbeimunt.jpg
voortuin 1.jpg
stokroos.jpg

Het volgende project, ik denk dat dat lente 2020 gaat worden is dus het verwijderen van alle klimop :worship De voortuin wordt dan een mooi natuurtuintje met veel bloemen en lage struikjes. Tegen het voorraam aan moet een klein stukje terras komen zodat ik daar een bankje kan neerzetten. Dan kan ik daar, in het avondzonnetje, lekker bakkies thee drinken met de buren. We lopen vrij regelmatig effe gauw bij elkaar binnen voor een bakkie en een praatje en zo'n 'volksbuurt bankje' lijkt me dan ook geweldig, haha.

Tot zover het eerste berichtje van een beginnend tuinliefhebber. Zodra ik weer ga sleutelen, met plantjes in de weer ga etc. volgt er een update. Bedankt voor het lezen! :mrgreen

karinD
Moderator

Re: Sandy's Tuintje

Bericht door karinD » 09 jun 2019, 11:07

Leuk, jij ook je eigen tuintopic. Ik ben heel benieuwt wat je er van gaat maken :P

Do what you love and love what you do

Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Sandy » 10 jun 2019, 15:22

Daar ben ik zelf ook erg benieuwd naar, haha! Heb de ideetjes allemaal al in mijn hoofd maar vanwege mijn beperkte budget gaat het allemaal wat meer tijd kosten, haha. Geduld..... :D

Vanmorgen zou ik samen met mijn moeder gaan kijken voor een hekje, voor in de voortuin. Zoals ik al vertelde wordt mijn voortuin als olifantenpaadje gebruikt door mensen die het steegje naast mijn huis in- of uitlopen. Wel, dat is vanaf nu verleden tijd! Mijn vader ging ook gezellig mee naar de Praxis en toen hebben we het hekwerk met zijn drietjes gelijk goed in de grond geknutseld.

voortuin hekje 2.jpg
voortuin hekje 1.jpg

Om de border leuk op te vullen heb ik een Verbena IJzerhard meegenomen. Die stond al een paar jaar op mijn wensenlijstje. De rest van de voortuin is opgevuld met paarse bloemetjes waarvan ik de naam niet weet (ik kreeg stekken van de buurman van een vriend, zijn voortuin staat er aardig vol mee :D) en met mijn Aardbeimunt. De Stokroos stond er al. We rondden het project af met de Lavasteen van Ruben, daar ga ik later nog iets van een vetplantje of kruid tegenaan zetten.

ijzerhard verbena.jpg

Al met al heb ik nu ineens echt een leuk stukje voortuin, het ziet er zo vrolijk uit <3 Tijdens het klussen was er een hommel die zich tegoed deed aan de paarse bloemetjes. Zelfs toen we de stekken uit de doos haalden en in de grond plaatsten liet hij zich niet verjagen dus ik heb alles heel voorzichtig geplant, om die hommel maar niet te verstoren :rolling

hommeltje.jpg
hommel.jpg

karinD
Moderator

Bericht door karinD » 10 jun 2019, 16:14

Lekker, een hekje om je tuin. Ik vind het zo onbeschoft als mensen de weg afsnijden door een voortuin!
Die paarse klokjes zijn campanula's. Ik vind het altijd een heel gezellig plantje. Alleen woekert hij wel enorm dus kijk niet raar op als hij volgend jaar of over een paar jaar ergens tussen de stenen opduikt.

Coentje
Nieuw forumlid

Bericht door Coentje » 10 jun 2019, 16:53

Wat leuk zo je tuintje, het word mooi, ik mag ook graag wat bezig zijn in mijn tuin en het ieder jaar weer voorzien van wat nieuwe planten erbij.

Jootje
Moderator

Bericht door Jootje » 13 jun 2019, 07:54

Mooi tuintje.

Goed dat je een hekje hebt geplaatst. Zo niet tof als ze door je tuin lopen.

Sta op met een glimlach en pluk de dag!

Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Sandy » 13 jun 2019, 11:42

karinD schreef:
10 jun 2019, 16:14
Lekker, een hekje om je tuin. Ik vind het zo onbeschoft als mensen de weg afsnijden door een voortuin!
Die paarse klokjes zijn campanula's. Ik vind het altijd een heel gezellig plantje. Alleen woekert hij wel enorm dus kijk niet raar op als hij volgend jaar of over een paar jaar ergens tussen de stenen opduikt.
Campanula's, kijk weer wat geleerd! Ik zal het in de gaten houden ;-)

karinD
Moderator

Bericht door karinD » 14 jun 2019, 07:19

Hier groeit hij onder het hek door, komt bij de buren vandaan. Maar er staat er ook eentje tegen het opstapje naar de achterdeur tussen de tegels. Maar ik vind het geen onkruid dus die mag blijven staan.

Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Sandy » 27 jun 2019, 09:20

Een deel van de Campanula's heeft het niet helaas gered. Ik heb er Engels Gras voor in de plaats gezet. Die hadden ze in de aanbieding bij de Plus. Hopelijk doet deze plant het beter. Fingers crossed! De Verbena en de aardbei munt slaan overigens wel goed aan, een mooi gezicht om te zien.. :liefde

Ondertussen begint de tuin steeds meer tot leven te komen. Ik ontdek nu elke dag nieuwe bloemen, vooral in de achtertuin. Onderstaande slideshow geeft een indruk...

Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Sandy » 12 jul 2019, 12:49

Het gaat best lekker hier. De meeste planten groeien goed en inmiddels heb ik een tuin vol hommels en bijen. Op het begin vond ik dat nog behoorlijk spannend maar inmiddels wandel ik zo tussen de beestjes door, ze tonen gelukkig geen interesse in mij, zelfs niet als ik parfum draag :P

Verder een leuke verrassing: de vogels hebben flink met hun voer geknoeid, met als gevolg dat er nu zonnebloemen onder het huisje zijn gaan groeien. Dat ziet er nu al heel gezellig uit, ik hoop dat het mooie grote zonnebloemen gaan worden!

karinD
Moderator

Bericht door karinD » 14 jul 2019, 18:39

Gezellig is dat, hè, al die hommels en bijen. Het brengt leven. En ze hebben alleen oog voor de bloemen.
Grappig, gratis zonnebloemen in de tuin 😂

Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Sandy » 27 jul 2019, 12:36

Ja, ik vind het mooi om te zien hoe ik gewoon overal bij kan komen zonder dat de bijen en hommels boos achter me aankomen. Bij wespen is dat een heel ander verhaal... :meh Ik merk hierdoor overigens wel dat ik steeds minder bang begin te worden voor bijen en hommels. Vanmorgen maakte ik deze foto op amper 20 cm. afstand....dat had ik vorig jaar echt niet gedurfd, haha...

Ik begon op een veilig afstandje...
bij zonnebloem.jpg

En een minuutje of wat later.... <3
bijtje.jpg

Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Sandy » 12 aug 2019, 15:11

De afgelopen 4 weken had ik steeds te veel pijn om echt iets in de tuin te kunnen doen. Ik zag het onkruid al weer fanatiek door de terrastegels omhoog komen.... :hand En naar het schijnt wordt het vanaf nu een hele week vies, nat weer. Vanmorgen greep ik dus mijn kans en ben onkruid aan het wegsnijden geweest. Ik had er bijna 2 uur voor nodig maar hé het was lekker weer dus ik heb het werk met plezier gedaan. Helaas heb ik het gras niet meer kunnen trimmen: ik kreeg te veel last van fibromyalgie pijnen en moest echt stoppen....Maar toch, als ik dit zo zie mag ik al best tevreden zijn!

etvoila.jpg

Plaats reactie