REVIEW: Tropisch Regenwoud, Julia Woning

Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

REVIEW: Tropisch Regenwoud, Julia Woning

Bericht door Sandy » 07 apr 2019, 10:21

Onderstaande recensie publiceerde ik op 11 juli 2017 op het voormalige Passion 2 Create blog.

Enige tijd geleden ontving ik van BBNC Uitgevers een aantal kleurboeken om te recenseren. Eén van deze boeken is het Tropisch Regenwoud kleurboek, een boek van Julia Woning. Van Julia hebben wij hier op Passion 2 Create al vaker boeken mogen recenseren en ook vandaag ben ik weer met veel plezier aan het experimenteren geslagen…. :-)

tropisch regenwoud.jpg
tropisch regenwoud.jpg (132.17 KiB) 212 keer bekeken

Wat zegt BBNC Uitgevers over dit boek?
In het Tropisch koraalrif kleurboek neemt kunstenares Julia Woning je mee op een unieke duikervaring tussen prachtige koraalriffen in de ondiepten van de oceaan. Neem een duik tussen kleurrijke tropische vissen, anemonen, sponzen, weekdieren, zeesterren, zee-egels en zeepaardjes en weelderige koralen die op de zeebodem leven. Het bruist er van het leven! Luchtbellen, zonnestralen en schitteringen van schubben zorgen voor een prachtig kleurenspektakel dat je helemaal zelf kunt invullen. Laat je meevoeren op de warmwaterstromen, door verlaten scheepswrakken, dein mee op de stroom en laat je opgaan in grote scholen glanzende vissen.

Julia Woning studeerde in 1994 af aan de Willem de Kooning academie en werkt sindsdien als illustrator, portrettist en beeldend kunstenaar. Julia is vooral bekend van haar Dikke Dames schilderij- en, die in verschillende galeries in Nederland te bewonderen zijn. BBNC bracht eerder haar Dikke Dames kleurboeken, agenda voor volwassenen uit en de Dierenkleurboeken. Meer informatie over Julia’s werk is te vinden op www.juliawoning.com.
tropisch-regenwoud-kleurboek.jpg

Sandy’s bevindingen.
Voor mij ligt een mooi, groot kleurboek met een (vind ik zelf) prachtig thema: het Tropisch Regenwoud. Julia’s boek is met 30 x 30 cm. weer lekker groot en zoals we inmiddels gewend zijn is ook in dit boek het papier weer mooi stevig van kwaliteit. De pagina’s zin enkelzijdig bedrukt en het boek is zo gemaakt dat je goed bij de middennaad kunt kleuren. De kleurplaten laten allerlei soorten exotische flora en fauna zien. Hier en daar vinden we ook wat mensen, maar die zijn niet zo sterk aanwezig. De kleurplaten zelf variëren ook in dit boek weer: sommige platen zijn vrij grof en anderen weer een stuk gedetailleerder. Zo zit er voor iedere kleurliefhebber wel wat bij.

tropisch-regenwoud-aap.jpg

Kikker.
Zelf besluit ik om als eerst een kikker te gaan kleuren. Hij kijkt me erg verleidelijk aan en op het moment dat ik hem zie weet ik ook al hoe ik hem wil gaan kleuren: met mijn nieuwe Derwent Inktense potloden. Dit zijn een soort aquarelpotloden maar dan op basis van inkt. Ik heb hier nog nooit mee gewerkt dus ik moet toegeven dat ik het erg spannend vind. Hopelijk mislukt mijn kikker straks niet…!

Ik moet er heel even een beetje inkomen maar al snel zie ik mijn kikker helemaal tot leven komen. Ik werk met veel plezier en hoewel ik veel water gebruik (in totaal anderhalve portie water in mijn Aquabrush) drukt er niks door. Ik sta er versteld van, stiekem had ik toch wel verwacht dat de grote hoeveelheid water die ik gebruik, door de plaat heen komt. Maar nee hoor: alles blijft keurig netjes aan de goede kant van de tekening. Happiness! Een paar uurtjes kleuren/schilderen later kijkt een blauwe Kermit me triomfantelijk aan. Welkom, Kermit. Wat zie je er toch hip uit :-)

tropisch-regenwoud-julia-woning-kleurboek.jpg

Kleurmaterialen.
Ook andere kleurmaterialen pakken goed uit. Kleurpotloden van diverse merken kleuren fijn, stift pakt goed en alcoholmarkers doen het ook uitstekend. Uiteraard drukken alcoholmarkers wel door maar dat is nou eenmaal de alcohol, die drukt door elk kleurboek heen. En omdat de pagina’s enkelzijdig zijn bedrukt vind ik dat ook totaal geen probleem. Hou je van experimenteren met kleurmaterialen of ben je sowieso iemand die ook graag aquarelleert, bijvoorbeeld? Dan zit je met het prachtige Tropisch Regenwoud van Julia Woning echt helemaal goed.

Productinformatie.
ISBN: 9789045321059
Formaat: 300 x 300 x 11 mm.
Gewicht: 661 gram
Uitvoering: Paperback
Prijs: €14,99

Tropisch Regenwoud kleurboek is onder andere te koop bij Bol.com.

Meer van mijn kleurwerken zien?
Kijk ook eens op mijn Instagram of zoek op #sandykleurt

Plaats reactie